NASA-ina sonda DART treba u ponedjeljak "spasiti" Zemlju od asteroida

16:39

Autor: M.Š./Hina/HRT

NASA-ina misija DART

Foto: REUTERS / REUTERS

NASA se nada da će u ponedjeljak navečer po američkom vremenu ispisati povijest izvedbom "prvog planetarnog testa za obranu" našeg planeta od udara asteroida tako što će ga skrenuti s njegove putanje.

Cilj je misije zaštititi Zemlju od potencijalnog sudara s NEO-om, što je NASA-in naziv za neki objekt u blizini Zemlje, asteroid ili komet,  koji bi se mogao približiti orbiti.

Veliki finale trebao bi se dogoditi u 23 sata po američkom vremenu.

- DART (Double Asteroid Redirection Test) prva je misija kojom će se pokušati s putanje skrenuti opasan objekt u izravnom eksperimentu kako bi se spriječio njegov udar u planet Zemlju, rekao je direktor svemirske misije Thomas Zurbuchen.

NASA je 2016. osnovala Ured za koordinaciju planetarne obrane (PDCO) za rano otkrivanje prijetnja NEO-a velikih dimenzija, od najmanje 30 do 50 metara, koji bi mogli oštetiti Zemljinu površinu te za praćenje putanja tih objekata.

Astronomi trenutačno ne znaju prijeti li Zemlji neki NEO, no asteroid je prije otprilike 66 milijuna godina ostavio golem krater na meksičkom poluotoku Yucatanu i možda je upravo on izazvao izumiranje dinosaura.

Svemirska letjelica DART ima 610 kilograma i dimenzije 1,8 x 2,6 metara, a lansirana je u studenome 2021. iz Kalifornije raketom Falcon 9 SpaceX-a.

Dizajnirana je tako da se zaleti u asteroid Dimorphos brzinom od 6,6 kilometara u sekundi, što bi se trebalo dogoditi u ponedjeljak u 23.14 prema GMT-u.

- Asteroide Dimorphos, stižemo do tebe, objavila je na Twitteru NASA u vrijeme lansiranja.

Dimorphosov je promjer oko 160 metara i poput mjeseca je koji kruži oko većeg asteroida Didymosa.

DART-ove kamere snimit će asteroid 90-ak minuta prije planiranog udara u njega.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!