Online instrukcije vs. instrukcije uživo

SPONZORIRANI SADRŽAJ

Kako organizirati online instrukcije
Kako organizirati online instrukcije
Foto: Ben Mullins / Vitaly Gariev / Unsplash.com

Kako funkcioniraju online instrukcije? Jesu li one jednako kvalitetne kao i one uživo. Koje su prednosti? Koliko je zahtjevna njihova realizacija? Ovo su samo neka od brojnih pitanja koja se mogu postaviti kada govorimo o online instrukcijama. 

Većina učenika i roditelja do početka pandemije koronavirusa gotovo da nije imala takvog iskustva. Međutim, online instrukcije postaju sve popularnije i traženije, a u nastavku opisujemo kako se održavaju te komentiramo standardni model i pristup.

Kako organizirati online instrukcije


Učeniku treba pomoć


U trenutku kada roditelj primijeti da njegovo dijete ima problema s razumijevanjem određenog gradiva, najbolje je odmah reagirati i potražiti pomoć. Brza reakcija doprinosi tome da dijete ima manje "rupa u znanju", da brže i lakše nadoknađuje zaostatak i broj sati koje instruktor treba provesti s njim sveden je na minimum.

Odabir online instruktora i usluge


Online instrukcije imaju dvije temeljne prednosti pred instrukcijama uživo: dostupnost instruktora u sredinama gdje ne postoje dovoljno kvalitetni mentori i ušteda vremena koje se troši na putovanje. U mnoštvu oglasa na webu najbolja opcija je odlučiti se za uslugu gdje već postoje referencije ili se pouzdati u nečiju preporuku. Danas postoje uhodane online platforme za realizaciju instrukcija kao što su eMatematika u Hrvatskoj, Go Tel u Sloveniji itd. Platforma eMatematika funkcionira kao web trgovina za instrukcije što znači da se stranici pristupa online, bira instruktor s referencijama, provede narudžba i rezervira termin.

Prije instrukcija


Prije prvih instrukcija treba podijeliti informacije poput trenutačnog uspjeha, iskustva iz prijašnjih razreda, iskustva s prijašnjim instruktorima, teme za koje je potrebna pomoć. Online instrukcije treba pripremiti u prostoru s minimalnim ometanjem. Gradivo za instrukcije iz matematike preporučeno je prilagati u postupku naručivanja ili dostaviti instruktoru prije termina e-mailom ili putem neke od aplikacija kao što je npr. Whatsapp. Uz standardnu opremu poput računala/laptopa s kamerom ili pametnog telefona i stabilne internetske veze, sve što treba učeniku su olovka, gumica, papir i želja za uspjehom.

Kako organizirati online instrukcije

Kako organizirati online instrukcije

Foto: Ben Mullins / Vitaly Gariev / Unsplash.com

Odabir aplikacije za realizaciju online instrukcija


Postoji niz kvalitetnih aplikacija putem kojih se mogu realizirati online instrukcije, a najjednostavnije za korištenje su Zoom, Google Meet i MS Teams, također nude izvrsnu kvalitetu tona i slike. Navedene aplikacije nude i mogućnost dijeljenja ekrana što olakšava komunikaciju između učenika i instruktora odnosno oboje mogu pisati po zaslonu kao što pišu na papiru kod instrukcija uživo.


Veoma je važno da pri dijeljenju slike postoji i kontakt "oči u oči" kako bi instruktor mogao vidjeti učenikove reakcije i pravovremeno reagirati ako primijeti da učenik ne razumije određene korake i postupke u rješavanju zadatka jer u prvih nekoliko termina učenik može osjećati nelagodu i zbog toga ne postaviti pitanje za dodatno pojašnjenje.


Tijek online instrukcija


Uspostavljanje videoveze između učenika i instruktora rješava se jednim klikom. Naime, instruktor će otvoriti online sastanak te kreirati poveznicu za pridruživanje koju šalje korisniku. Klikom na poveznicu učenik će se pridružiti virtualnom sastanku.


U uvodnom dijelu npr. instrukcija iz matematike slijedi upoznavanje s osnovnim pojmovima/formulama koje spadaju u problematičnu cjelinu. Definicije se uvode postupno kao u udžbeniku te će se nastava održavati u obliku: blok definicija i formula - blok zadataka. Takav pristup osigurava potpuno razumijevanje gradiva i kvalitetnije povezivanje pojmova.

Jedan od najkorištenijih alata npr. na ZOOM-u je White Board, odnosno bijela ploča koju zajedno mogu koristiti i instruktor i učenik povremenim dijeljenjem zaslona. Na taj način pisanjem mogu nadopunjavati jedan drugog što je slično kao kad uživo pišete po istom papiru. Instruktor će prilikom rješavanja zadataka pisati po ekranu, ploči ili papiru i dijeliti sliku učeniku koji će u bilo kojem trenutku moći prekinuti instruktora i postaviti mu pitanje.

U trenucima kad učenik pokušava samostalno riješiti zadatak instruktor najčešće sluša i gleda učenika radi eventualnog ispravljanja, a ako učenik ima dva povezana uređaja s kamerama, tada se može dobiti slika u slici pa instruktor i vidi što učenik piše. Dodatno, podrazumijeva se da se instruktor vješto koristi emailom, aplikacijama za prikaz geometrijskih zadataka kao npr. Geogebra, aplikacijama za transfer videomaterijala kao npr. WeTransfer, Whatsapp, opcijama na Google disku gdje možete složiti sav potreban materijal i učeniku jednostavno poslati poveznicu za pristup.

Nakon održane lekcije instruktor može učeniku predložiti domaću zadaću kako bi provjerio razumijevanje obrađenog gradiva. Provjera zadaće i rješavanje nedoumica slijedilo bi na prvim sljedećim instrukcijama. Time se postiže kvalitetan balans između vremena utrošenog na učenje i shvaćanja gradiva te vremena uloženog u samostalni rad i rješavanje zadataka.

Sat završava time da instruktor prekida virtualni sastanak. Učenik i roditelj na malo profesionalnijim platformama imaju mogućnost ocijeniti instruktora i napisati svoj komentar što uvelike pomaže budućim korisnicima.

Prednost online platformi

Prednost online platformi

Foto: Ben Mullins / Vitaly Gariev / Unsplash.com

Prednost online platformi


U praksi se pokazalo da se roditelji i djeca gotovo preko noći suoče s nekim problemom u gradivu i hitno im treba pomoć. U takvim situacijama, kada dan prije ispita trebaju instrukcije ili kad intenzivno rade na gradivu da bi ispravili npr. negativnu ocjenu, važno im je da je instruktor dostupan. Tu se pokazuje prednost kad na jednoj platformi kao što je npr. eMatematika imate veći broj instruktora na raspolaganju. Kada se dogodi da i učenik i stalni instruktor imaju obaveze koje se preklapaju, tada uskače drugi instruktor kako bi učenik bio siguran da će na vrijeme obraditi potrebno gradivo.


Iskustva su pokazala da u ovom kontekstu postoje velike frustracije kod roditelja kad ih u tako delikatnim situacijama instruktor ostavi na cjedilu i kada u kratkom roku nije lako naći drugog instruktora, pogotovo za instrukcije uživo. Tu je svakako prednost na strani online platformi jer može uskočiti instruktor npr. iz drugog grada. Ponekad učenici traže pomoć za specifična područja, projekte, problematične cjeline (kao npr. natjecatelji). Također, ponekad učenici imaju blage poremećaje kao što su disleksija, disgrafija, diskalkulija, ADHD i sl. U tom kontekstu mogu brže dobiti pomoć na većim platformama za online instrukcije jer određeni instruktori imaju iskustva s tim i već imaju izgrađen pristup takvim klijentima.


Klijenti koji traže online instrukcije


Uvriježeno je mišljenje da instrukcije trebaju uglavnom lošiji učenici. Na temelju iskustava online platforme eMatematika, ta predrasuda daleko je od točnog jer pokazalo se da instrukcije traže i dobri učenici, odlikaši koji se spremaju za test, učenici koji žele konstantnu podršku, daroviti učenici koji se spremaju za natjecanja, učenici s određenim blagim poremećajima zbog čega su sporiji na redovitoj nastavi, studenti koji se spremaju za ispite, odrasli koji se prekvalificiraju ili doškoluju itd.

Također se javljaju učenici i studenti iz susjednih zemalja kojima jezik nije prepreka ili se dobro služe engleskim jezikom, učenici iz hrvatskih obitelji koje žive i rade u zemljama EU-a pa čak i s drugih kontinenata. Doseg i pristupačnost svakom od gornjih profila prednost je današnjih tehnologija i online instrukcija i šteta bi bilo ne iskoristiti ih i dodatno unaprijediti.


Instrukcije iz matematike za srednju i osnovnu školu (uglavnom sedmi i osmi razred) najzastupljenije su i imaju jednu zajedničku interesantnu poveznicu. Za prvi kontakt i dogovor o detaljima javljaju se uglavnom majke, u velikom postotku 75-80%. To je jedan podatak koji oslikava i mentalitet mediteranskih zemalja. Instrukcije iz fizike sljedeća su najtraženija usluga, zatim kemija. Prema jednom istraživanju, na instrukcije iz matematike otpada 56% svih instrukcija, fizike 17%, a kemije 13%.


Odabir instrukcija online ili uživo


Većina učenika još preferira instrukcije uživo. Razlozi su prirodnija komunikacija, navika, povezanost s instruktorom, strah ili nesnalaženje s novim tehnologijama i sl. Međutim, taj trend se primjetno mijenja u posljednjih nekoliko godina u korist online instrukcija što je vidljivo po individualnim oglasima instruktora koji sve više oglašavaju instrukcije na oba načina kao i porastom prometa na digitalnim platformama za online instrukcije.


Ocjene klijenata online instruktora na tim platformama dokaz su da i online instrukcije mogu biti jednako dobre ili čak učinkovitije od instrukcija uživo pod uvjetom da instruktor odlično poznaje gradivo, ima dobru metodiku prijenosa znanja, dovoljno je raspoloživ i dovoljno se vješto koristi digitalnom tehnologijom i alatima. Velika je vjerojatnost da će sa smjenom generacija trend online instrukcija sve više rasti i u budućnosti postati prvi izbor.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!