Veliki uspjeh hrvatskih i izraelskih znanstvenika: Liječenje mezenhimnim matičnim stanicama

07.09.2022.

10:12

Autor: V.K./Studio 4/IMS/HRT

Liječenje mezenhimnim matičnim stanicama

Foto: HTV / HRT

Izraelski liječnici predstavili su rezultate liječenja teških oblika COVID-a mezenhimnim matičnim stanicama. Naglašeno je i da su identične rezultate objavili znanstvenici Sv. Katarine u suradnji s KBC-om Split, primijenivši mezenhimne matične stanice u oboljelog s teškom kliničkom slikom. Osim za liječenje COVID-a, izraelski i hrvatski znanstvenici pokrenut će zajednička istraživanja u svrhu liječenja degenerativnih bolesti i oštećenja hrskavičnog tkiva.

Dragan Primorac, predsjednik Upravnog vijeća Specijalne bolnice Sv. Katarina rekao je u emisiji Studio 4, kako najnovija istraživanja pokazuju golemi potencijal mezenhimnih matičnih stanica u bolestima. Jedna od bolesti je COVID.

- Nakon 3. faze kliničkog istraživanja terapija će postati standardna, govori.

Naglašava kako je predmet interesa bolnice Sv. Katarina i liječenje osteoartritisa te su prije dosta godina pokazali da učinak mezenhimnih matičnih stanica s drugim stanicama koje se daju kroz mikrofragmentirano masno tkivo, ima izvrsne rezultate kod dobro odabranih pacijenata koji imaju oštećenje hrskavice.

- Mehanizam tih stanica je gotovo uvijek identičan. Oni imaju veliko protuupalno djelovanje, rade modulacije imunosnog odgovora, imaju prirodni antibiotik koji se zove LL37, stimuliraju rast krvnih žila, sprječavaju smrt stanica, rekao je Primorac i dodao kako ove stanice imaju veliki potencijal i što je najvažnije, svatko od nas ih ima, ali je pitanje kako ćete ih iskoristiti.

Shai Meretzky, predsjednik uprave  korporacije Bonus BioGroup, istaknuo da se tijekom pandemije spoznalo da pacijenti koji umiru od COVID-a ne umiru zbog virusa već zbog citokinskih učinaka.

- Pluća se pune i onemogućavaju pacijentu disanje. Razvili smo jedinstvenu vrstu mezenhimnih matičnih stanica koje mogu spriječiti taj vrlo agresivni učinak kako bi pacijenti lakše disali. U 2. fazi kliničkih ispitivanja pokazali smo 70 posto smanjenu smrtnost pacijenata s teškim oblicima bolesti, a njihovo bolničko liječenje smanjeno je za više od 50 posto, naglasio je.

Dodaje kako će Hrvatska biti druga država nakon Izraela koja će moći ponuditi ovo liječenje svojim pacijentima.

Primorac naglašava kako bi u borbi protiv COVID-a trebali primarno zaustaviti snažnu imunosnu reakciju našeg organizma jer upravo stoga ljudi stradavaju.

- Znanstvenici koji se bave istraživanjem COVID-a reći će da je on najvećim djelom upala onog dijela stijenke krvnih žila koji sprječava propusnost istih u okolno tkivo. Vi kada imate infekciju na plućima u jednom trenutku počne propusnost krvnih žila koje oblažu strukturu alveola i u njih počne ulaziti tekućina. Alveole tada gube svoju strukturu i postaju nefunkcionalne. Ako se dogodi da se upala počne širiti zbog COVID-a, pluća postaju nefunkcionalna, pojasnio je.

Mezenhimne matične stanice kada se injektiraju putem krvne žile one putuju cijelim organizmom i zarobe se u plućima. Kada dođu u pluća, one prepoznaju upalni proces i počnu lučiti veliki broj različitih bio aktivnih faktora koji djeluju protuupalno, počnu kočiti nastanak citokinske oluje, počnu obnavljati tkivo.

Meretzky je rekao kako se još uvijek novi oblik liječenja ne koristi u Izraelu zato što je još uvijek u kliničkim ispitivanjima. Upravo su finalizirali 2. fazu u kojoj su imali sjajne rezultate.

- COVID je tu i bit će s nama i zato moramo živjeti s njim, a način na koji možemo smanjiti stopu smrtnosti i osloboditi bolnice je ono što čini razliku između otvorenih i zatvorenih država, istaknuo je.

Dodaje kako Izrael ima snažan sustav zdravstvenog osiguranja. U vrlo kratkom vremenu su nabavili dostatnu količinu cjepiva protiv COVID-a i uspjeli smo cijepiti veliki broj ljudi. U Izraelu je većina ljudi cijepljena barem 3 puta, a stariji su ljudi cijepljeni 4 puta. Cijepljeni su i mladi te djeca.

- Cijepljenje je samo prva linija obrane. Ono ima ograničene mogućnosti. U Izraelu imamo 2-3 tisuće teže oboljelih i oni su u prosjeku biti jako dugo u bolnici. Ako možemo to promijeniti to će značiti puno, naglašava.

- Kada se završi 3. faza istraživanja svaki će pacijent moći prije razvoja teške kliničke slike ovu terapiju koristiti i ne samo za COVID, rekao je.

Strateška suradnja Specijalne bolnice Sv. Katarina i izraelske biotehnološke korporacije Bonus BioGroup, jučer je ugovorena u Zagrebu.

Meretzky ističe kako je teško naći jako dobrog liječnika i dobar medicinski centar kao što je to bolnica Sv. Katarina koja tako dobro razumije biologiju.

- prof. Primorac i njegov tim su jako dobri liječnici sa snažnim znanstvenim radom. Mi smo sretni što smo pronašli ovakve partnere, zaključio je.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!