30 godina radničkih nemira u Hrvatskoj

U Galeriji Vladimir Nazor otvorena je nova izložba Mihaela Gibe - ‘Arheologija rada’. U središtu instalacije Mihaela Gibe ‘Arheologija rada', postavljene u zagrebačkoj galeriji VN, snažna je socijalna tema.

Instalacija tematizira, naime, radničke nemire u Hrvatskoj od 1990-ih naovamo, koji su predočeni digitalnim kolažima, koji 'izražavaju i uopće ne izražavaju stajalište umjetnika'.

'Arheologija rada’ informira o radničkim borbama u posljednjih tridesetak godina, a istodobno je ironična prema, često površnim, umjetničkim istraživanjima koja pretendiraju konkurirati onim sociološkim. Materijal kojim se umjetnik poslužio u ovom je slučaju Arhiv radničkih borbi Baze za radničku inicijativu i demokratizaciju.

- U nekakvom bazičnom cilju je bila ideja da se na jednom mjestu objedine ono što mi generalno nazivamo radnički nemiri, ističe Nikolina Rajković iz Baze za radničku inicijativu i demokratizaciju (BRID).

Referentna baza podataka koju pretražuju sukreatori rada – a to su posjetitelji - sadržava popis i osnovne informacije o radničkim štrajkovima, prosvjedima i blokadama u Hrvatskoj od 1990-ih do danas.

- Riječ je o radu koji na temelju pretraživanja baze korisnika, tj. posjetitelja izložbe, automatski pretražuje uživo preko internet tražilice Google podatke i iz njih 'čupa' fotografije i podatke otkud je izvukao te fotografije, objašnjava autor instalacije Mihael Giba.

Te se slike zatim prikazuju u formi kolaža i generiraju, u teoriji, u beskonačnost: S jedne strane, to je dokumentaristički prikaz jednog istraživanja, konkretno Arhiva radničkih borbi Baze za radničku inicijativu i demokraciju, dok je s druge strane riječ o artističkom poigravanju s jednom gomilom podataka koje u konačnici treba i ne treba shvatiti ozbiljno, napominje kustosica izložbe Mirna Rul.

Gibini digitalni kolaži tako su katkad informativniji, katkad potpuno apsurdni ili komični, ali uvijek pokazuju kako o važnom socijalnom pitanju poput radničkih borbi promišlja umjetna inteligencija.

Izložba u Galeriji VN ostaje otvorena do 29. veljače.