Muzej za umjetnost i obrt slavi 145 godina postojanja. Iako zatvorenih vrata zbog obnove od potresa, proslavili su prigodnom videočestitkom i predstavljanjem prve monografije posvećene radu i stvaralaštvu grafičkog dizajnera Milana Vulpea, umjetnika koji je donio ključne promjene na području grafičkog dizajna u Hrvatskoj.
U Muzeju za umjetnost i obrt umjesto kustosa su građevinski radnici, a umjesto eksponata su strojevi. Nakon konstrukcijske, počela je cjelovita obnova muzeja.
- Sredstava su ogromna, jednom riječju - ukupno kad se sve završi govorit ćemo o tome da se utrošilo približno 56 milijuna eura, najvećim dijelom financiranih iz Fonda solidarnosti, istaknuo je ravnatelj MUO Sanjin Mihelić.
No, loša je sreća pratila MUO. Srušila se skela, a obilne kiše poplavile privremeni depo. I tu nije bio kraj. Zbog pronevjere više od milijun eura računovotkinje muzeja čeka se sudski epilog.
- Za nas je stvar kristalno jasna, ali sad slijedi onaj dio koji se odvija u pravosudnim okvirima i naravno mi smo spremni na to da će možda i potrajati, ali sudski epilog čekamo s veseljem, rekao je Mihelić.
A sreća se vratila u 145. godini od osnutka. Naime, prve je predmete za muzej još 1875. pribavio Izidor Kršnjavi donacijom biskupa J.J.Strossmayera, a danas fundus čini oko 100.000 predmeta - od 14. stpljeća do danas. Sada im se pridružuje i prva monografija posvećena radu i stvaralaštvu grafičkog dizajnera Milana Vulpea.
Suvremen, dinamičan i inkluzivan - MUO će dobiti i proširen stalni postav te nove depoe, a vrata ove historicističke ljepotice, s potpisom Hermana Bollea, trebala bi se ponovno otvoriti 2027. godine.
Predstavljena monografija Milana Vulpea
Na oko tri stotine stranica i s petstotinjak ilustracija ta je opsežna monografija rezultat temeljitog, dugogodišnjeg istraživanja i analize njegova opusa koje je objedinila i valorizirala
Koraljka Vlajo, muzejska savjetnica, voditeljica Zbirke grafičkog dizajna i Zbirke produkt dizajna.
Vlajo je na promociji u Palači Gvozdanović rekla da je zahvalna što je imala privilegiju na ovaj način upoznati se s Vulpeovim radom, podsjetivši kako je MUO otkupio oko četiri tisuće njegovih radova, što je gotovo četvrtina današnje zbirke grafičkog dizajna.
- Uz te je radove došao i golemi arhiv u kojemu je sačuvano puno od njegova stvaralaštva, zahvaljujući samom Vulpeu koji je bio pedantan i skupljao je sve što je radio, kao i njegovoj obitelji koja je arhiv godinama čuvala, dodala je, izrazivši nadu da su uspjeli pokazati svu raskoš njegova rada i da će monografija poslužiti budućim istraživačima.
Urednica monografije
Antonia Došen ocijenila je kako je Vlajo savjesno i precizno odradila vrhunski posao na monografiji koja se dugo čekala i nadogradnja je izložbe iz 2021. godine. "Autorica je u knjizi sumirala njegovu biografiju, dizajnerski rad, i istraživanja, obuhvativši sve od njegovih pionirskih dana kada je bio prepoznat samo kao onaj koji predstavlja javnosti neki proizvod do vremena kada je postao afirmirani grafički dizajner, istaknula je.
Recenzent monografije
Maroje Mrduljaš smatra da je Vulpe bio žarišna točka oko koje je gravitiralo puno toga, od kulturnih manifestacija do ekonomske propagande, a sve se to isprepliće u tekstovima monografije koji prate i povijest modernizacije Hrvatske i Jugoslavije pedesetih i šezdesetih.
- Čitajući ovu knjigu ne možete ne biti nostalgični jer se susrećete s kulturnim i ekonomskim pejzažom te civilizacijom koja više ne postoji, kao što više tu nisu ni tvrtke za koje je on radio, ustvrdio je.
Iva Prosoli, autorica poglavlja o fotografiji, ocijenila je da je još od Vulpeove retrospektive 1977. bio evidentan značaj fotografije u njegovom radu, ne samo da je još tada bilo zabilježeno kako je bio izuzetno dobar poznavatelj povijesti fotografije i fotografskih eksperimenata, već se to vidjelo i u donaciji Muzeju u kojoj je bilo i nekoliko tisuća dijapozitiva.
Milan Vulpe (Dubrovnik, 1918.- Zagreb, 1990) jedan je od najznačajnijih hrvatskih grafičkih dizajnera pedesetih i šezdesetih godina 20. stoljeća. Monografija prvi put na jednom mjestu i sveobuhvatno podsjeća na njegove vizualne identitete koji su bili ključni u razvoju grafičkog dizajna u Hrvatskoj, ali i dokumentira važno razdoblje razvoja domaće industrije, turizma i kulture.
Prikazuje niz radova koji su ostali u kolektivnom sjećanju brojnih generacija, kao što su omoti Općih enciklopedija JLZ-a, naslovnica popularnih izdanja Mladosti i Matice hrvatske, TOZ olovki, te vizualnih identiteta najvećih socijalističkih poduzeća, tvornica i brodogradilišta.
O njegovom su radu pisali i njemački časopisi već pedesetih godina, a kutija Saponijinog deterdženta Yeti osvojila je zlatnu medalju na međunarodnom natjecanju Monde Selection u Parizu. U više od četiri desetljeća rada surađivao je s gotovo 400 poduzeća, tvornica, manifestacija i organizacija.
Ravnatelj MUO
Sanjin Mihelić rekao je kako je promocija Vulpeove monografije prvo u nizu događanja bogatog programa koje će taj muzej imati u slavljeničkoj godini, od izložbi do važnih publikacija.
- Sutra otvaramo jednu izložbu - ''Pokladni korzo'' u suradnji s ULUPUH-om, u četvrtak smo u Splitu otvaramo izložbu o
Marijanu Detoniju i očekuje nas barem 10 izložbi, 10 otvorenja ove godine, izložbama smo još uvijek gosti, kako u svom gradu primjerice u Muzeju grada Zagreba, gdje u rujnu otvaramo izložbu o gotičkom i renesansnom zlatarstvu.