Učenici osmih razreda svoju buduću karijeru većinom vide u STEM području. Najpoželjniji su: biomedicina i zdravstvo, računarstvo te elektrotehnika i strojarstvo - pokazalo je istraživanje Instituta za društvena istraživanja. Također, djevojčice većinom ne zanima karijera u informatici i programiranju što bi, ističu stručnjaci, trebalo promijeniti.
Robotika, matematika, geografija, informatika samo su neka područja STEM-a kojima se bave ove učenice.
- Robotika mi je jednostavno stvaranje programa, to što uvijek ima neke izazove, uvijek mogu napraviti nešto novo što će onda robot drugačije napraviti, kaže učenica iz Varaždina, Gabrijela.
- Vidim se jednog dana kao informatičarka ili da radim nešto u vezi Informatike. Uvijek mi je bio san da napravim neki gaming studio ili tako nešto slično, kazala je Bela.
Iako kod djevojčica raste zanimanje za informatiku, prirodne znanosti još su im prvi izbor.
- Nije mi drago predugo stajati ispred ekrana, više se vidim u matematici i prirodoslovlju, više se vidim na otvorenom, kaže učenica Lili iz Splita.
Potvrdilo je to i istraživanje Instituta za društvena istraživanja o obrazovnim iskustvima i aspiracijama djevojčica prema STEM-u. Rezultati pokazuju - djevojke se u budućnosti najviše vide u biomedicini i zdravstvu.
- Čak 21, 5 posto svih njih na razini cijele Hrvatske želi karijeru upravo u tom području, istovremeno u tom istom području 5,9 posto dječaka vidi svoju karijeru. Dok govorimo o računarstvu i informatici tu možemo reći da 11,9 dječaka želi karijeru u informatici i računarstvu, a tek 1,4 posto djevojaka, kaže Boris Jokić, voditelj istraživanja, Institut za društvena istraživanja.
- To područje informatike i računarstva izrazito se još uvijek doživljava kao muška domena i djevojke na neki način ne vide pripadnost toj domeni, iako su dobre u tom području, ne vide to kao svoj izbor, govori Zrinka Ristić Dedić, suvoditeljica istraživanja, Institut za društvena istraživanja.
Stručnjaci: Potrebno ih je motivirati kroz STEM izvannastavne aktivnosti
I zato je potrebno, ističu stručnjaci, dodatno ih motivirati. Jedan od načina su i STEM izvannastavne aktivnosti.
- Neke učenice koje nisu zainteresirane, točnije nisu bile na početku ove školske godine zainteresirane za sudjelovanje u Stemu-u, kroz razne aktivnosti ih je počelo zanimati i dođu pitati hoće li toga biti dogodine, kaže Ana Bučević Romić, knjižničarka, OŠ "Bol" Split.
Jer prirodne znanosti ključna su vještina 21. stoljeća, i u njima ne postoje podjele na ženska i muška zanimanja.