Ako se nemate gdje parkirati u Zagrebu, možda je rješenje korištenje javnog prijevoza. Doduše, tu imamo i neke tramvaje koji bi možda već bili muzejski primjerci, ali kod nas su u prometu. Stari tramvaji u nekim zemljama služe kao turistička atrakcija koju ćete, ukoliko se želite u njima vozit, dobro platiti.
Naši sugrađani tu si vožnju mogu priuštiti svaki dan na liniji 2 od Črnomerca do Savišća vozeći se legendarnim "Đurom" koji ove godine slavi okruglih 50 godina.
Tisuće priča i pregršt uspomena
Prošao je Đuro milijune kilometara i nekoliko desetaka milijuna putnika koji su u njemu ispričali tisuće priča i ostavili pregršt uspomena.
Riječ je o tramvaju tipa TMK 201 proizvedenom 1973. u tvornici Đuro Đaković u Slavonskom Brodu.
- Tramvaj još uvijek vozi, ima ih još samo četiri komada koji su ispravni i u voznom stanju. Možemo tu činjenicu zahvaliti kvaliteti i pouzdanosti, on ulazi u kategoriju najpouzdanijih, kazao je Dražen Bijelić, ZET-ov dugogodišnji vozač.
Brojnim je putnicima i vozačima prirastao srcu stoga nosi i dva nadimka: Đuro prema tvornici u kojoj je izrađen i Bik zbog snage kojom i danas može parirati prilično mlađim modelima.
Nosi dva nadimka
- Postoje dvije priče - jedna je da je nadimak dobio zbog snage. Bio je znatno jači u prometu i u vuči prikolica, pa su ga nazvali da je jak kao bik. A druga priča je bila ta da je na prednjem kraju tramvajskih kola imao žutu oznaku u obliku rogova. Ta oznaka je služila da upozori vozače tramvaja da se ne mogu mimoilaziti na određenim mjestima s takvim tipom tramvaja, budući da su ta raskrižja bila prilagođena samo starijim tipovima i tračnice su bile preblizu. Kada bi takva dva tramvaja prolazila jedan kraj drugog, mogli bi se ogrebati, kazao je Dražen.
U tramvaju s drvenim klupama fali još samo kondukter koji je nekada bio sastavni dio posade javnog prijevoza u Zagrebu i doživljaj vožnje bio bi potpun.
Kondukter uz svoj posao prodaje karata pazio bi i na sigurnost, a u slučaju kakva izvanrednog događaja mogao je nogom pritisnuti kočnicu dodao je vozač Dražen Bijelić, kojega s pravom možemo nazvati hodajućom enciklopedijom za tramvaje.
Jedan od najpouzdanijih i najsigurnijih tramvaja
Đuro se desetljećima pokazao kao jedan od najpouzdanijih i najsigurnijih tramvaja i u smislu kvarova i u smislu pouzdanosti pa čak i udobnosti.
Iako je vrijeme ostavilo trag pa je tramvaj bučniji nego što je bio nekada, ali u principu i dalje dobro služi.
Đuro krije i brojne tajne, a uz njega se vežu i razne anegdote.
Velika zagrebačka legenda
Kad su se ljudi nagurali, moglo ih je stati oko 350-360, što je zapravo veličina jumbo jeta, odnosno velikog putničkog zrakoplova za prekooceanske linije.
Tako da s pravom možemo zaključiti da je Đuro velika zagrebačka legenda.