Kako se stvara televizijska magija

10.12.2025.

18:29

Autor: Matija Matković/Kod nas doma/P.F./HRT

Završilo je zagrebačko izdanje konferencije New Europe Market, gdje se raspravljalo o tome kako nastaje dobra televizija i što sve stoji iza formata koji uspiju začarati publiku. Kako se stvara ta televizijska magija? 

Televizija nisu samo vijesti, a Hrvatska radiotelevizija najbolji je primjer. Uz vlastitu produkciju i koprodukciju igranih i dokumentarnih serija i filmova, važnu stavku čine i strani formati u kojima publika već godinama uživa.

- Najgledaniji strani formati kod nas koje smo adaptirali su defektivno Potjera, Superpotjera, Voice, Ples sa zvijezdama, Zvijezde pjevaju, Volim Hrvatsku koji je isto format, ali je uvijek adaptiran na ono što naša publika želi i čemu se nada od Hrvatske radiotelevizije, istaknula je Rahela Štefanović, urednica programa HTV-a.

Rahela Štefanović, urednica programa HTV-a

Rahela Štefanović, urednica programa HTV-a

Foto: HTV / HRT

Strani formati uspijevaju kad se prilagode mladima i domaćoj kulturi


Iako se formati kupuju od renomiranih europskih i svjetskih televizijskih kuća to samo po sebi nije garancija uspjeha. Program treba prilagoditi, a za to je najvažnije - poznavati svoju publiku.

- Ako je nešto uspjelo u jednoj zemlji ne znači da će biti gledano i u tvojoj. Zbog toga je strašno važno dobro odabrati format, znati - aha, ovo u Hrvatskoj nema šanse proći, ali ovaj format bi mogao. Mi znamo da Hrvati jako vole kvizove, ali i pri odabiru kvizova strašno brinemo da je to dobro producirano, da ima jaku informativnu notu, a da je i zabavno, kazala je Štefanović.

Još jedan od formata koji je informativan, zabavan i obrazovan je i hrvatska inačica norveške serije za mlade Sram čiju dugo očekivanu treću sezonu možete gledati početkom iduće godine.

- Sram ima veliki uspjeh jer je vrlo dobro prije početka bilo svima jasno da moraju znati za koju publiku to rade, kako se ponaša, ne samo koliko ima godina, gdje žive nego i na što se smiju, što im stvara ugodu, koje su teme važne. Poznavajući publiku mi smo tek mogli krenuti istraživati format, raditi dubinske intervjue i na taj način prilagoditi scenarij, pojasnila je Štefanović.

Ključ uspjeha je i prisutnost na društvenim mrežama


Još jedan važan razlog dobre gledanosti serije o mladima za mlade je i taj što je prikazivana tamo gdje su mladi - na društvenim mrežama. Upravo su mladi ciljana skupina kojoj se želi približiti većina svjetskih televizija.

- Nemamo češku verziju Srama. HBO je prije 10 godina razmišljao o tome, ali tada nije bilo Instagrama, Tik Toka. Društvene mreže nisu bile snažne kao danas. I tada smo se htjeli približiti mlađoj publici, ali tada nismo našli ključ uspjeha, izjavila je Tereza Polachova, direktorica sadržaja češke televizije.

- Nordijske zemlje su malo ispred ostalih u Europi. Kvaliteta produkcije je jako visoka. Znači, postoji mnogo materijala koji se može iskoristiti u drugim zemljama, osobito kad je proračun niži, kazala je Vanda Rapti, potpredsjednica streaming platforme.

U mnoštvu globalnih formata i sve zahtjevnije publike jedno je jasno - uspjeh ne donosi samo dobra ideja, nego i sposobnost da se ona prevede na našu kulturu, navike i očekivanja. A upravo je to recept zbog kojeg strani formati već godinama imaju sigurno mjesto i na hrvatskim ekranima.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!