Potrošački kod: Mnogi su se gledatelji educirali, znaju svoja prava

29.09.2025.

18:44

Autor: T.D./Kod nas doma/HRT

Emisija Potrošački kod ove godine slavi veliki jubilej, 20 godina na malim ekranima. Što donosi nova sezona otkrila je autorica i urednica emisije Sanja Smiljanić Grubišić, gostujući u HTV-ovoj emisiji Kod nas doma.

Emisija je od samih početaka zamišljena je kao servis građanima, emisija koja istražuje i otvara teme vezane uz potrošačka prava i svakodnevne probleme kupaca. Sanja Smiljanić Grubišić istaknula je kako nije bilo preteško početi s takvim tipom emisije.

- Kao mlada novinarka stalno sam bila na terenu i susrećete ljude koji imaju razne probleme. Najčešće su to životni problemi. I tada sam odlučila predložiti svojim šefovima da radim jednu emisiju. Ljudi imaju toliko problema, skoro svaki dan možemo imati takvu emisiju. Prijedlog je prošao glatko, pristali su. Svi smo mi potrošači, svatko od nas ima neke probleme. Tako trajemo 20 godina, rekla je.

Ideja je bila da joj gledatelji budu desna ruka, kao i novinarskom timu.

- Slušam koliko god mogu ljude i najčešće su se teme radile na bazi problema pojedinačnog potrošača. Pokušali smo ih riješiti. Tada sam rekla - ako bi jedan problem riješili u emisiji, mojoj sreći nema kraja. Često je tako i bilo, dodala je.

"Sad se svi bore za svoja prava"


Problemi potrošača uglavnom se vrte u krug, ali danas su drugačija vremena. Istaknula je kako smo uglavnom u virtualnom svijetu i online te da danas prevladavaju takvi problemi.

- Rješavanje piramidalnih shemi, rješavanje problema s takvim krađama, kupovina online i krađa identiteta. To su sad top teme. Mnogi su se educirali, sad znaju svoja prava. Prije 20 i nešto godina ljudi se nisu borili za svoja prava. Sad se svi bore za svoja prava, istaknula je  Sanja Smiljanić Grubišić.  

Naglasila je kako je bilo jako puno problema koje su obrađivali te da je jako ponosna na svaku emisiju.

- Najčešće bi teme pronalazila u hodnicima HRT-a. Kad sam išla do šminke, srela sam barem tri osobe koje su mi ispričale svoj problem. U parku su mi znali prilaziti ljudi sa svojim problemima, pa smo gledali kako ih riješiti. Mnoge probleme riješimo, a da ne ugledaju svjetlo dana. Nakon toliko godina imaju respekt prema Potrošačkom kodu, dodala je.

Jedno veliko europsko tržište


Mišljenja je kako se položaj potrošača s godinama promijenio.

- Mijenjao se zakon, mijenjali smo se i mi. Sad smo educirani i jedno veliko europsko tržište. Bilo bi idealno da zakon koji je isti u Njemačkoj bude isti i u Hrvatskoj, ali to još nije slučaj. Pogotovo kod online kupovine, tu su još nekakve borbe. Ponosna sam što su ljudi zadnjih godina postali svjesniji da su oni ti koji diktiraju što će trgovac prodavati i po kojoj cijeni, dodala je. 

Dotaknula se motivacije za rad nakon toliko godina rada u Potrošačkom kodu.

- To je draž novinarstva. Kad odaberete taj posao, on vam je dio života. Svaki dan čitate i komentirate razne događaje i teme vam se nameću. One su svakodnevne. Osjećate se lijepo kad završi dan i emisija jer je netko nešto čuo, zapamtio, netko će možda riješiti problem, zaključila je.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!