Prve zadivljujuće fotografije moćnog teleskopa James Webb

10:18

Autor: Kristina Pešić/Dnevnik/Hina/I.B.

Najdublja slika svemira ikad

Foto: NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team / REUTERS

Je li Zemlja jedina pogodna za život ili postoje slični planeti na kojima bi on mogao niknuti? Odgovor na to pitanje, među ostalima, mogao bi dati najveći i najsnažniji svemirski teleskop u povijesti James Webb. Nakon tri desetljeća razvoja i utrošenih deset milijardi dolara objavljene su njegove prve zadivljujuće fotografije udaljenog svemira. Webbov je cilj pokazati ljudima kako je svemir izgledao u vrijeme što je moguće bliže njegovu nastanku prije gotovo 14 milijardi godina.

NASA objavila prvu fotografiju u boji sa svemirskog teleskopa James Webb

NASA je predstavila prvu fotografiju u boji koju je snimio svemirski teleskop James Webb opisavši je kao dosad najdublju i najoštriju infracrvenu fotografiju udaljenog svemira. Fotografija prikazuje skupinu galaksija naziva SMACS 0723 kakve su bile prije 4,6 milijardi godina, objavila je američka svemirska agencija.

Američki predsjednik Joe Biden objavio je fotografiju, prvu u nizu, u Bijeloj kući s potpredsjednicom Kamalom Harris

video thumb

Fotogalerija s Jamesa Webba

Nakon godina testiranja i brojnih odgoda lansiranja teleskopa, dugoočekivane prve fotografije svjetlosti iz najdubljeg svemira znanstvenicima daju nadu da bi mogli rasvijetliti neka vječna pitanja. O rađanju i umiranju zvijezda te ima li još mjesta u svemiru gdje bi moglo biti uvjeta za život.

Uskoro su objavljene i druge fotografije. Odabrali su ih predstavnici raznih svemirskih agencija uključenih u projekt. Takozvana Velika maglica (Carina Nebula), vrsta plinovitog oblaka udaljena oko 7.600 svjetlosnih godina od Zemlje, te WASP-96 b, divovski plinoviti planet izvan Sunčeva sustava, među kozmičkim su objektima koji se mogu vidjeti na fotografijama, priopćila je NASA. Donosimo fotogaleriju.

Objava fotografija označava početak znanstvenog rada s Webbom, najvećim i najmoćnijim teleskopom lansiranim u svemir.

Teleskop James Webb lansiran je 25. prosinca na raketi Ariane iz svemirskog centra Kourou Europske svemirske agencije u Francuskoj Gvajani.

Znanstvenici se nadaju da će teleskopske fotografije pružiti uvid u razdoblje neposredno nakon Velikog praska prije otprilike 13,8 milijardi godina.

Razvoj Webba trajao je oko 30 godina, a stajao je oko 10 milijardi dolara. Nasljednik je teleskopa Hubble, koji je u uporabi više od 30 godina.

James Webb gotovo je sto puta osjetljiviji od svojeg 30 godina starijeg prethodnika Hubblea: promatra svemir u infracrvenom spektru, što mu omogućuje da prodre kroz oblake plina i prašine gdje se rađaju zvijezde, dok je Hubble djelovao na optičkim i ultraljubičastim valnim dužinama.

Ovi su podaci tako dobri da možemo provoditi dane, tjedne i mjesece proučavajući samo ovu sliku. Pomalo me plaši činjenica da ćemo imati i mnogo drugih podataka koji će biti objavljeni potkraj tjedna. Usto, imam svoj život, moram se nastaviti brinuti za djecu i stvari. A možda samo želim preuzeti sve ove slike i pokušati odgovoriti na misterije svemira!

Stephen Wilkins, Sveučilište Sussex

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!