Starliner
Foto: Dima Zel / Shutterstock
Boeingova svemirska letjelica Starliner postigla je prošli tjedan veliki uspjeh prenijevši dvoje astronauta do Međunarodne svemirske postaje (ISS), no zbog problema s kojima se susrela na putu i zapreka koje još predstoje glavni Boeingov cilj rutinskih misija još je jako neizvjestan.
Kapsula CST-100 pristala je u četvrtak na ISS prvi put s ljudskom posadom demonstrirajući sigurnost leta za dvije publike: NASA-u, koja želi drugu američku svemirsku letjelicu za letove u orbitu i novo tržište za privatne misije s astronautima kojim trenutačno dominira SpaceX Elona Musa i njegova kapsula Crew Dragon.
Ali prije nego Boeing 'načne' SpaceX-ovu dominaciju u sektoru vladinih i privatnih letova s ljudskom posadom, njegov Starliner mora ostvariti još nekoliko testnih ciljeva.
- To je kritični korak jer ako ne mogu uspješno prevoziti ljude u svemir i sigurno ih vratiti, tada nisu dokazali ono što moraju za izvođenje bilo koje misije, rekla je Patricia Sanders, koja je do veljače bila predsjednica NASA-ina Savjetodavnog panela za aeronautičku sigurnost.
Starliner
Foto: Keith J Finks / Shutterstock
- Posada, astronaut veteran i testni pilot Butch Wilmore i Suni Williams, mogli bi se vratiti na Zemlju već 14. lipnja ili ostati u svemiru čak 45 dana, rekli su dužnosnici NASA-e.
Tijekom 24-satnog Starlinerovog leta do svemirske postaje koja kruži oko Zemlje na visini od oko 386 kilometara, na letjelici je četiri puta istjecao helij i otkazalo je pet potisnika zbog čega je pristajanje na postaju kasnilo.
- Starliner nas je prisilio da malo teže radimo kako bismo pristali, rekao je novinarima Steve Stich iz NASA-e zadužen za komercijalne posade.
U postignuća misije upisati se može to što je Wilmore preuzeo ručne kontrole i testirao upravljanje letjelicom, opća sigurnost misije i autonomno pristajanje letjelice na postaju.
U danima koji dolaze letjelica treba pokazati da se može odvojiti od ISS-a, više manevrirati i vratiti se sigurno na Zemlju.
- No istjecanje helija i kvarovi na potisnicima, premda nisu opasni za astronaute, ipak zadaju glavobolje, rekli su dužnosnici NASA-e.
Boeing je prvi put otkrio istjecanje helija, koji se koristi za povećanje pritiska goriva u potisniku, kada je Starliner bio na tlu prošli mjesec i dužnosnici su to ocijenili slabo rizičnim za let. Rekli su da je kvar na potisnicima sličan onima koji su se dogodili na testnom letu bez posade 2022. godine.
- Ne razumijemo sasvim zašto se događaju, rekao je Stich.
Boeing je objavio da planira redizajnirati ventile na propulzivnom sustavu letjelice nakon što je mana otkrivena 2022. i dobit će 5,5 milijuna američkih dolara od NASA-e da prouči potencijalni redizajn baterija na letjelici, po službenim dokumentima.
Izazovi u razvoju letjelice već su stajali Boeing gotovo 1,5 milijardi dolara.
Još nije sigurno hoće li redizajn biti potreban. NASA i Boeing mjesecima će proučavati podatke iz misije i probleme koji su se pojavili kako bi utvrdili može li letjelica biti certificirana za rutinske letove.
- Nije uspjeh dok se sigurno ne vrate i dok ne shvatimo implikacije bilo kakvih anomalija koje su se dogodile tijekom misije, rekla je Sanders.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!