Što je asistivna tehnologija koja pomaže djeci s posebnim potrebama?

05.05.2024.

07:04

Autor: Irena Košar/B.B.B./Dnevnik/HRT

Tableti kojima se upravlja pogledom, učenje s pomoću virtualne stvarnosti, posebni komunikacijski uređaji - samo su dio takozvane asistivne tehnologije koja se koristi u obrazovanju djece s teškoćama. U sklopu projekta Hrvatske akademske i istraživačke mreže CARNET - različitim tehnološkim pomagalima opremljene su 34 odgojno-obrazovne ustanove u 22 grada.

Bez ove pomoćne tehnologije, za Davida bi verbalno komuniciranje s učiteljima i obitelji bilo gotovo nemoguće.

- To njemu znači mogućnost da on ima svoj glas i da ima svoje riječi i da može iskomunicirati, ono što želi, što ga eventualno smeta, što mu je potreba, pojasnila je edukacijska rehabilitatorica Karla Štefok.

U ovoj zagrebačkoj osnovnoj školi asistivna tehnologija u nastavi se primjenjuje malo više od godnu dana.

- Pomaže im za vrijeme nastave, u odgojnom obrazovnom radu, tako što im olakšava savladavanje gradiva, pomaže im u razvoju govorno-jezičnih vještina, matematičkim sposobnostima, rekla je logopetkinja Korana Latinger Kadić.

- Ovisno o njihovim teškoćama, dodjeljuje im se određena asistivna tehnologija koja im pomaže za lakšu komunikaciju, dodala je Alma Srna, ravnateljica OŠ Nad lipom u Zagrebu.

Napredna tehnologija od velike je pomoći djeci s teškoćama u komunikaciji s okolinom. Često i jedini način.

- To mogu biti različite sklopke koje daju povratnu informaciju kojima onda osobe mogu nešto izreći, to mogu biti i složeni tableti, rekla je Iva Vinceković, mag. rehab. educ. s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu.

- Djeci koja nisu u mogućnosti koristiti klasični miš zato imamo posebne joysticke, posebne uređaje za one učenike koje nemaju motoričke vještine nego upravljaju računalom putem pogleda, nadovezala se Pavla Mačkić iz Hrvatske akademske i istraživačke mreže - CARNET.

Novoopremljeni Laboratorij za asistivnu tehnologiju


U novoopremljenom Laboratoriju za asistivnu tehnologiju zagrebačkog Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta praksu odrađuju budući edukacijski rehabilitatori.

- Kroz laboratorij učimo koristiti različita pomagala, jedan od njih je i interaktivni zid u koji se mogu umetnuti različite sličice, pa se preko njega dijete može izraziti, kazala je studentica Antonija Skelin.

- Ova tehnologija se može koristiti i da djeca uspješnije komuniciraju s okolinom, znači može se poboljšati druženje s vršnjacima, nadovezala se studentica Lea Vojnović.

U planu je i učenje s pomoću virtualne tehnologije te proširene stvarnosti. 

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!