Tihi, čisti, štedljivi, brzi, udobni sunčani mljetski katamarani mogu primiti 54 putnika uz dva člana posade. Nisu jeftini, no nekad se i plati, pa uštedi više.
Na putu od Zagreba, gdje je izgrađen, do Mljeta, gdje će mu biti luka, presreli smo "sunčani brod". Jedan je od tri jednaka, koje pokreće sunčeva energija, a koji su zahvaljujući europskom novcu izgrađeni za Nacionalni park Mljet. Nose imena mljetskih branitelja. Zanimljivo, mogu ploviti cijelo ljeto, a da niti jednom ne trebaju pristati puniti baterije!
Do Splita autocestom, do Pomene će dalje morem. Zadovoljio je sve propise Hrvatskog registra brodova, no prije plovidbe prema Mljetu još jedna probna vožnja - za ekipu HRT-a.
- Brod je tih, brz, relativno dobro upravljiv... pogođen je idealno kako treba biti - kaže Vicko Ivančević, savjetnik u proizvodnji.
I zimsko sunce dovoljno je za pogon. Solarni brod sasvim je autonoman. Potvrdio je već da može ploviti cijelo ljeto bez dodatnih punjenja baterija na kopnu.
Brodove je platila Europa, no projektirani su i građeni u Hrvatskoj. Gotovo svi su dijelovi domaći. Ovdje iz 800 četvornih metara hale na zagrebačkom Jankomiru izašlo je već pet EU-projekata. A sve je počelo prije desetak godina snom o dostupnosti svih jadranskih otoka cjelodnevnim samoodrživim linijama.
- Naši planovi jesu veliki, uvijek moraš razmišljati veliko, ako želiš napraviti bilo kakav iskorak. Razvoj proizvodnje u Hrvatskoj je dosta zahtjevan, imate tržište i radnu snagu, konkurencija postoji, ističemo održivost plovidbe - kaže Tomislav Uroda, vlasnik iCAT-a.
Tihi, čisti, štedljivi, brzi, udobni sunčani mljetski katamarani mogu primiti 54 putnika uz dva člana posade. Nisu jeftini, no nekad se i plati, pa uštedi više.
- 450 tisuća eura, ja znam da nije malo. NP Mljet je uspio preko EU fondova i preko ministarstva dobiti bespovratna sredstva u iznosu od 85% tako da je to jedna definitivno uspješna priča, a mislim da se sad otvaraju ponovno fondovi, da Europa ide u smjeru obnovljivih izvora energije - naglašava Ivančević.
- Norveška je primjer zemlje koja se okrenula u smjeru električne energije, u kompletnom pomorskom sektoru kao što je cestovni promet i željeznički, pa tako i pomorski promet i oni kao zemlja koja je bogata naftom su odlučili otići u smjeru električne energje, proizvode velike brodove kao što su trajekti koji voze po fjordovima, sad idu u smjeru i putničkih brodova - dodaje Uroda.
Za naše prilike zvuči nestvarno, ali iCat-ova plovila potvrda su da se i snovi ostvaruju.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!