Nacionalni muzej moderne umjetnosti zatvorio je vrata kako bi počela cjelovita obnova zgrade. Ipak, i sada komunicira s publikom putem atraktivne svjetlosne instalacije "Lutalice - Neizvjesno uključivanje javnog prostora", koju potpisuje argentinski umjetnik Juan Ignacio Cabruja. Na pročelju muzeja prikazan je proces koji se događa u unutrašnjosti. Instalacija je dio Međunarodnog bijenala suvremene umjetnosti juga BIENAL-SUR.
Bavim se svjetlima i općenito tehnologijom u današnjem svijetu i želim upozoriti na njezine nedostatke. Zanima me koliko sve veće približavanje tehnologiji utječe na naše živote, izjavio je Juan Ignacio Cabruja, autor instalacije "Lutalice".
Instalacija ovog argentinskog umjetnika bit će do 31. prosinca prezentirana na pročelju palače Vranyczany-Dobrinović, domu Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti, koja je trenutačno u cjelovitoj obnovi.
- Instalacija je postavljena u okviru Međunarodnog bijenala suvremene umjetnosti juga, koji je pokrenut u Argentini i u potpunosti je različit od bilo čega što mi povezujemo sa bienalnim izložbama, koncentriranim u nekim institucijama ili nekim gradovima, kazao je ravnatelj Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti Branko Franceschi.
Dodao je da se radi o ambiciji da se južna hemisfera postavi kao snažan emiter inovativnih kulturnih sadržaja i cijeli BIENAL SUR je zasnovan na globalnoj mreži suradnje.
Trenutačno je na fasadi Muzeja čuvena slika Krste Hegedušića Čekajući kišu, na koju se interferira Cabrujna instalacija koja zapravo koristi postojeću mrežu osvjetljavanja središnjeg balkona Vranicanijeve palače, ali je dinamizira uređaj kojeg je Cabruja konstruirao, kazao je Franceschi.
Podsjećajući da je vrijeme adventa, rekao je kako osvjetljavanja fasade ne stvara osjećaj adventske sreće, već sugerira jednu dozu paničnosti, pogotovo u spoju s dramatičnom slikom, tako da s te dvije, kazao je, postaju jedna veća drama.
Kustosica projekta i članica BIENAL SUR kustoskog tima, Talijanka Benedetta Casini izjavila je da su nakon saznanja da je NMMU zatvoren i da ne mogu planirati tradicionalnu izložbu unutar njega, pozvali Cabruju za rad na fasadi.
- Bila je zanimljiva situacija, jer nismo poznavali muzej ni grad, pa smo s Juanom razmišljali o instalaciji izdaleka i kada je on došao ovamo, trebali smo to stvoriti od nule, kazala je.
Veza između moderne i suvremene umjetnosti
Kod Cabruje postoji ideja o stvaranju veza između moderne i suvremene umjetnosti, a u ovom slučaju ga zanima greška koje LED svjetla proizvode u javnom prostoru, koje postavljeno u javnom prostoru utječu na naše tijelo, iako mi toga zapravo nismo svjesni.
Za bijenale je kazala da kulturu tretira kao alat za geopolitičke promjene, budući da je Latinska Amerika kontinent koji ima poteškoća s mobilnošću, uglavnom iz ekonomskih razloga, pa je BIENAL SUR posrednik latinoameričkim umjetnicima da izlažu u inozemstvu i obrnuto.
Umjetnik Juan Ignacio Cabruja je kazao da je počeo s jednim projektom u Argentini koji se nije mogao ostvariti, pa je vidio zagrebačku situaciju kao savršenu za dovršetak projekta.
Juan Ignacio Cabruja (1992. Rosario, Santa Fe, Argentina) diplomirani je likovni umjetnik. Završio je više specijalističkih usavršavanja iz scenske rasvjete, tehnologije i estetike elektroničkih umjetnosti. Imao je dvadesetak izložbi u Argentini i drugim zemljama Latinske Amerike te Španjolskoj,