U Dubrovniku se 'slavi' tramvaj. Iako je u gradu prometovao svega 60 godina - postao je jedan od njegovih simbola. U povodu 115 godina od uvođenja i 55 godina od ukidanja tramvajskog prometa, dubrovački muzeji pripremili su izložbu koja nam prikazuje povijest njihova tramvaja.
Povezivao je Gruž Pile i Lapad. 1910. bio je novo i neobično prijevozno sredstvo. Prvi i jedini tramvaj koji je ikada prometovao u Dalmaciji. Dubrovčani su ga brzo prihvatili, postao je sastavni dio života - zvali su ga "travanj".
- Mi sad sjedimo u bajvagenu po dubrovački, jer Dubrovčani su imali posebne riječi za svoja tramvajska vozila. Ovo je ljetna prikolica. Ima mjesta za sjedanje, ne smije se izaći bez provodiča, ne smije se pušiti, ne smije se izaći bez plaćanja karte, kaže Jan Mark Novalija, autor izložbe.
- Nije bio spor, oni stari su bili spori, novi su bili brzi, dodaje Avdo Điđelija, vozač dobrovačkog tramvaja.
Sve to otkriva izložba Povijest dubrovačkog tramvaja od 1910. do 1970. - od eksponata iz fundusa dubrovačkih muzeja do predmeta iz privatnih zbirki.
- Velik broj predmeta, od arhivskih dokumenata, nacrta tramvajskih šina dijelova tramvaja, oznaka odora tramvajaša, kaže Dino Lokas, autor izložbe.
Tijekom šest desetljeća prometovanja bio je više od prijevoznog sredstva.
- On se razvijao, imao je svoju prugu od Gruža do Pila, i drugi dodatak prema Lapadu, prema Uvali. Postojali su planovi da se proširi do sv. Jakova i Mlina, A 1970. ukinut je nakon velike nesreće, kaže Tonko Marunčić, autor izložbe.
Ispratio ga je cijeli Dubrovnik. 55 godina nakon ukidanja ima klub obožavatelja.
- Ja mislim da to nigdje u svijetu ne postoji. To kolektivno sjećanje nije u jednoj generaciji, nego se s generacije na generaciju prenosi, što je začuđujuće, ističe Božo Lasić, kolekcionar.
Izložba je otvorena do travnja iduće godine.