Za hvarsku luku kažu da je najmanji porat na svijetu, ali u toj maloj luci odvija se veliki promet. Ovih dana smo ušli smo u špicu turističke sezone, kada se u luci Hvar bilježi i do 2500 uplova dnevno. Naša je ekipa provela jedan dan s momcima iz Nautičkog centra Hvar koji omogućuju odvijanje pomorskog prometa, u ovoj frekventnoj luci.
Nakon splitske luke, hvarska luka je najprometnija luka u Splitsko-dalmatinskoj županiji:
- Dnevno brojimo otprilike 2000 do 2500 uplova u luku Hvar. Tu računamo i 25 katamaranskih linija koje imamo svaki dan. Računamo i izletničke brodove koji idu za Vis i po ostalim otocima. Računamo i izlete iz Splita koji dolaze u Hvar, računamo i naše barkarijule, tako da popriličan broj uplova hvarska luka broji, ističe direktor Nautičkog centra Hvar Kuzman Novak.
Promet u luci regulira gradska tvrtka Nautički centar Hvar, u kojoj ljeti radi 22 lučkih operativaca.
- Imamo ljude koji su tu od početka, firma je osnovana 2004. godine i oni su okosnica firme, ali imamo i mladih ljudi od 18 godina koji su došli raditi. Ustvari to je i poanta, da naučimo mlađe raditi da bi sutra oni mogli biti ti koji će nastaviti razvijati hvarsku luku, dodaje Novak.
Kuzman Novak
Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT
Pomorski je promet najživlji ujutro oko 10 sati te posljepodne oko 17 sati, kada se traži komadić slobodne rive. Ne bi li se rasteretio promet u luci Hvar i povećala sigurnost, već ovog ljeta uvedene su neke promjene.
- Dakle, četiri katamaranske linije smo prebacili u uvalu Vira, tako da smo te frekventne sate, oko 10 sati, razbili, tako da više nema tri katamarana pod rivu, nego dva. To je jako važno iz sigurnosnog aspekta, da revitaliziramo luku Viru, kako ne bi došlo do potencijalne ugroze, objašnjava Novak.
Na predjelu koji se zove Fabrika postavljen je privremeni ponton s vezovima za desetak jahti i jedrilica te se i na taj način oslobodio dio operativne rive:
- Nautički centar je koncesionar luke, a vlasnik je županijska Lučka uprava, s kojom imamo izvrsnu suradnju. Lani smo u 3. mjesecu imali sanaciju rive, Lučka uprava je investirala 4 milijuna eura u sanaciju mandrača, tako da ima onih nevidljivih stvari koje se tijekom zime odrade, pripreme konopa, blokova, lanaca, da bi riva mogla funkcionirati kako treba u srcu sezone, kaže Novak.
Hvar
Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT
Zimi je zaposleno samo 7 lučkih operativaca, no ipak, ova gradska tvrtka ima potencijal za rast. Ima i planova za razvoj nautičkog turizma:
- Hvarska luka ne počinje ovdje, hvarska luka počinje u cijelom hvarskom akvatoriju, kad to kažem mislimo prvenstveno na Paklene otoke. Vi dnevno imate na Paklenjacima 300 do 400 brodova, koji su apsolutno bez kontrole. Tako da je ideja, a u suradnji s Gradom i županijom, napraviti organizirana sidrišta. I Nautički centar kao gradska firma bi kontrolirala i upravljala tim sidrištima. Ne zbog zarade, nego zbog očuvanja okoliša, napominje Novak.
Hvar
Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT
Zaštićeni u kategoriji značajnog krajobraza, Pakleni otoci su područje na kojem treba spriječiti daljnje uništavanje morskog ekosustava, koji je preopterećen masovnim turizmom. Javna ustanova More i krš izradila je kartu ekoloških sidriša za područje Paklenih otoka, a pronađena su i financijska sredstva za taj projekt:
- Ovaj naš projekt zaštite financira Fondacija Princa od Monaca, koja je nama dodijelila sredstva kroz francusku udrugu Smile. Mi ta sredstva povlačimo. Ekološka sidrišta nisu nikakva naučna fantastika. Mi točno znamo kakvo je podmorje u svakoj uvali, tamo gdje je stijena bi se ubušilo sidro, tamo gdje je posejdonija i pijesak bi se usvrdlalo i stavile bi se adekvatne plutače. Mi bismo to mogli jako brzo realizirati, najavljuje Jelena Kurtović Mrčelić iz Javne ustanove More i krš.
Jelena Kurtović Mrčelić
Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT
- Mislim da je stvarno vrijeme da počnemo upravljati Paklenjacima, to bi bila i budućnost ove luke. Luka kao takva je stvarno razvijena, ali ne smijemo se dovesti u situaciju da nam glavna mantra bude da živimo od 70 metara rive, nego da idemo naprijed, komentira Novak.
Ljeti je u Hvaru lako naći posao, no za otočane su najvažna ona radna mjesta koja traju tijekom cijele godine.
- Namjera je upravo to da domicilno stanovništvo bude zaposleno trajno u Nautičkom centru. To znači da firma raste i da ima posla za svih, zaključuje Kuzman Novak.
Održavanje rive i mandrača, revitalizacija luke Vira, postavljanje ekoloških sidrišta - planova je puno... Uostalom, oduvijek su Hvarani živjeli od svoje luke i 'akoštavanja' brodova, a tako je i danas.
Hvar
Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!