07:00 / 10.01.2022.

Autor: Ivana Nežić/More/HRT/I.B.

Motovunsko more

Mirna i more

Mirna i more

Foto: More / HRT

Kroz gradska vrata Motovuna prošli smo bezbroj puta. Još smo više puta ovdje stali i divili se panorami. Ispod brežuljka, teče rijeka Mirna, a oko nje mistična Motovunska šuma. Na grad tartufa i terana, nikad nismo gledali očima kojima ga gledamo nakon ove priče...

Najočuvanija srednjovjekovna istarska utvrda brojala je 5 kula.

O tome koliko je bila važna kula Sv. Marka već u doba Mletačke republike, svjedoče i kameni međaši kojima je bila omeđena.

Najpoznatija istarska šuma danas se proteže na 1100 hektara.

Venecija je svoje galije gradila od kostura, prema vanjskoj oplati, a upravo se za sam kostur koristio hrast lužnjak iz Motovunske šume.

- Hrast je specifičan po tome da u sebi sadrži tanin, tanin je taj koji odbija moljce i druge nametnike, znači hrast je trajniji i zapravo kad se drvo vozilo iz Motovunske šume u Veneciju, prije izgradnje brodova u Arsenalu se zapravo godinu dana namakalo u vodi, objasnio je direktor TZ Motovun David Matković.

Ali, imali su još jednu tajnu.

- Za vrijeme Mletačke republike dolazili su stručnjaci iz Arsenala i savijali ih dok su bili mladi, objašnjava Matković.

Dobili bi tako točno ono što im je bilo potrebno. Hrast iz Motovunske šume, vrlo je cijenjen i danas.

Sredinom 19. stoljeća, započeli su hidrotehnički zahvati u dolini rijeke Mirne, i tek se tada, saznaje prava istina.

- Dolazimo do zaključka da je razina mnogo niža i da je more, pogotovo u okviru svojih mijena, moglo imati velik utjecaj pa i duboko u unutrašnjosti pa i sve do Motovuna, rekao je prof. na Pravnom fakultetu i Fakultetu hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu Ivan Milotić.

Najduža istarska rijeka tako je, nekad bila itekako plovna, a stanovištvo je aktivno sudjelovalo u plovnim aktivnostima.

Zanimljivo je da su plovidbe zabilježene 50-tih godina 20. stoljeća. Glavni razlog bila je Motovunska šuma.

Pa prema Ponte Portonu. Od drvenog mosta danas ostaje samo fotografija iz 1930. Danas je potpuno drugačiji, ali postojao je, pretpostavlja se, i u rimsko doba.

Uzvodno su ondje dolazile velike brodice, danas je to nezamislivo. Uski kanal ima tek 2 metra širine, i metar i pol dubine, za kajak taman!

Rijeka je točni kao i njeno ime, Mirna! Da se veslat po njoj, vodostaj je odličan u ovo doba godine kaže kajakaš Denis Mirković.

Izvor rijeke se nalazi 32 km uzvodno od ušća u Jadransko more, u mjestu Kotli, u blizini najmanjeg grada na svijetu - Huma.

Krajolik, priroda, mir tišina danas, nekad brodice i trgovina robom, i to u drevnoj luci Baštija. Na spomen, danas ostaje crkvica Sv. Marije, udaljena od ušća rijeke 10-tak kilometara.

Do ušća se rijekom više ne može. Idemo cestom. Putem nas prate razne životinjske vrste. Nutrija nesmetano pliva u vodama rijeke, ptice, labudovi se drže bliže ušću u more. A gdje su ptice, tu su i ribe. Boćata voda je, zna se, idealno stanište pa se mnogi ovdje okušaju u ribolovu.

Tako se Mirna i more ljube. A Motovun nam je otkrio još jednu svoju čudesnu tajnu.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!