Hrvatski znanstvenici doprinijeli otkrivanju uzroka nastanka raka

20:12

Autor: Ruža Ištuk/Dnevnik/HRT

Hrvatski znanstvenici doprinijeli otkrivanju uzroka nastanka raka

Foto: Dnevnik / HRT

Još jedan uspjeh hrvatskih znanstvenika. Međunarodni tim istraživača, koji uključuje i tim Ive Tolić s Instituta Ruđer Bošković, otkrio je da se neki kromosomi češće pogrešno dijele od drugih, a njihovo istraživanje iznimno je važno za razumijevanje staničnih procesa tijekom nastanka raka. Rezultati istraživanja objavljeni su u jednom od najprestižnijih znanstvenih časopisa "Nature".

Razloga za osmijeh imaju mnogo. Šesteročlani tim znanstvenika Grupe Tolić, svojim radom pridonosi boljem razumijevanju tumora.

- Vidimo da je u ovom slučaju stanica duplicirala svoje kromosome i dijeli ih u dvije stanice kćeri i ako taj proces prođe ok, svaka stanica kćer će naslijediti isto što je imala stanica majka, ono što se događa u tomorskim stanicama je da je taj proces poremećen, rekao je Kruno Vukušić, poslijedoktorand u grupi Ive Tolić, Institut "Ruđer Bošković".

Tom saznanju prethodio je dugogodišnji rad u pet laboratorija, 4 nizozemska i u ovom hrvatskom.

- Mi se u našem laboratoriju bavimo snimanjem živih stanica, sam proces nije lako snimiti, tako da smo mi razvili protokole kako bi mogli snimati i pratiti pojedine kromosome u stanici, te smo na taj način otkrili opasnu regiju i kromosomi koji se nalaze u toj opasnoj regiji imaju veću šansu da kasnije u diobi loše podjele, objasnila je Valentina Štimac, doktorandica u grupi Tolić, Institut "Ruđer Bošković".

Radi se, kažu, i noću i danju.

- Ono što smo do sada znali o tumorima da određeni tumori preferiraju određene kromosome u suvišku odnosno u manjku. Ono što sada znamo je osnovni proces koji dovodi to toga sam po sebi već preferira određene kromosome. To ima svoje implikacije na evoluciju tumora, na preživljavanje tumora, dodao je Vukušić.

- I naš rad nije povezan direktno s bilo kakvim liječenjem tumora ali naravno svaki napredak u medicini zahtjeva prije toga napredak u bazičnim znanostima kao što je biologija, tako da mi prvo moramo razumjeti što s eto događa u našim stanicama u našem tijelu da bismo mogli na to utjecati kasnije, rekla je Tolić.

Vjetar je ovo u leđa, kažu, izazov i motiv za nova otkrića.

- Možemo reći da smo mi nekako doprinijeli otkrivanju jednog od uzroka nastanka raka. Planiramo testirati te mehanizme na različitim vrstama rakova. Motiv je upravo znanost, znači nove spoznaje, otkriti nešto što do sada nitko nije otkrio, rekao je Patrik Risteski, doktorand u grupi Tolić, Institut "Ruđer Bošković".

A to i rade, i zato nastavljaju istraživati nove dijelove slagalice kako bi mozaik nastanka raka bilo što jasniji i potpuniji.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!