Kako držati korak s tehnologijom?

14.12.2025.

22:51

Autor: Dominique Bratović Vela/V.K./Dnevnik/HRT

video thumb

Umjetna inteligencija sve više služi za brzo generiranje rezultata u svim područjima, od poslovnog svijeta, statistika u sportu do pisanja eseja, seminara, domaćih zadaća u obrazovanju. 

Stručnjaci upozoravaju da rezultate koje isporučuje umjetna inteligencija treba provjeriti i kritički analizirati, a mlade upozoriti na opasnosti kojima se izlažu kad se njome koriste, osobito kako bi riješili neki zdravstveni ili psihološki problem

Alate umjetne inteligencije upotrebljavamo u školskim zadacima, ali - brzo razotkrijemo njezine slabosti, kažu velikogorički gimnazijalci. 

- Lakše mi je pitati je li pouzdano? Vjerujem da je, ali drugi govore da ima rizika i zato nikad ne pitam ozbiljne stvari nego samo svakodnevicu, naglašava Šimun, maturant, Gimnazija Velika Gorica.

- Taj odgovor koji tražimo treba logičko, kritičko promišljanje. Trebali bi se sami pitat je li to točno i provjeriti to nekim procesom, istaknuo je Dorijan, učenik 2. razreda, Gimnazije Velika Gorica.

Razumjeti alate umjetne inteligencije mnogo je bolje nego zabranjivati bez objašnjenja, smatra profesorica informatike koja već dvije godine predaje umjetnu inteligenciju kao fakultativni predmet.

- To im obavezno na početku školske godine govorimo, da ono što predaju kao rad, a generirano je s AI, bit će provjereno, provjerit ćemo njihovo razumijevanje tih sadržaja i nije dobro da koriste previše, naglasila je Kristina Tomić, prof. informatike, Gimnazija Velika Gorica. 

Iako je teško odoljeti AI kraticama na putu do rješenja i možemo je pitati baš sve. 

- Bitno je uvijek se konzultirati s liječnicima. Nisu bez veze završili svoje škole. Nije dobro koristiti AI za brze odgovore iz tih područja, to nije pouzdano, nikako!, naglašava Paula učenica 3. razreda, Gimnazija Velika Gorica.

- Vidite tu opasnost za njihovo emocionalno zdravlje i razvoj. To je aplikacija u kojoj možete simulirati razgovor s osobom koja je možda preminula, rekla je Kristina Tomić, prof. informatike, Gimnazija Velika Gorica.

A da mladi, iz generacije u generaciju, sve više uranjaju u digitalni svijet kao svoju najvažniju stvarnost, bez odmaka prihvaćaju izazove koje im nude algoritmi, pa tako posljedično - sve teže ostvaruju društvene odnose izvan njega, potvrđuju i stručnjaci.

- Mreže potpore, ljude na koje se mogu osloniti, to je u pravilu od 1-5 najbližih prijatelja i obiteljski krug, imaju vrlo uske mreže potpore ljudi na koje se mogu osloniti, a istovremeno su digitalno vrlo prisutni i tu traže šire priznanje, naglašava Inga Tomić Koludrović, Institut za društvene znanosti "Ivo Pilar".

- Problem je pretraživanje interneta i AI, ChatGPT-a s traženjem metoda i sredstava s kojima bi se djeca samoozljeđivala i počinila suicid, ističe Iva Zečević, klinička psihologinja, Psihijatrijska bolnica za djecu i mladež, Zagreb.

Zato je - kao prvi korak pomoći - djeci važno pružiti emocionalnu potporu u obitelji, prepoznati problem i početi ga rješavali uz pomoć stručnjaka, a ne prepustiti ih algoritmima.

- Umjetna inteligencija sama po sebi nema savjest, ona nije niti dobra niti loša, ona sadrži ono što mi ljudi ugrađujemo u nju, ona je naše zrcalo i jako je važno kako je koristimo, naglasila je Danijela Štimac Grbić, voditeljica Službe za mentalno zdravlje, HZJZ.

I ne bježati već stalno učiti - kako držati korak s tehnologijom.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!