Priča o političkom karikaturistu ili novinaru u kreativnoj krizi

Književna kritičarka Jagna Pogačnik ovaj put preporučuje knjige „Reputacija“ Juana Gabriela Vasqueza i „Neobičan slučaj novinara N.“ našega Dražena Ilinčića.

Juan Gabriel Vasquez: „Reputacija“, Vuković&Runjić

Juan Gabriel Vásquez (Bogotá, 1973.) najpoznatiji  je kao autor romana "Zvuk stvari što se ruše", knjige koja je osvojila nagradu Alfaguara i Englesku nagradu PEN-a.

Prije toga objavio je zbirku pripovijedaka "Ljubavnici svih svetaca" te romane "Doušnici" i "Tajna povijest Costaguane", koje su kritičari i čitatelji primili podjednako ushićeno. Studirao je latinoameričku književnost na pariškoj Sorbonni, a već više od desetljeća dom mu je u Barceloni.

Glavni je lik romana najpoznatiji kolumbijski politički karikaturist kojeg su izražajne karikature utjecajnih likova učinile "moralnim autoritetom za pola zemlje, a javnim neprijateljem broj jedan za drugu polovicu". On je mogao preokrenuti sučevu presudu, svrgnuti gradonačelnika ili ozbiljno ugroziti stabilnost jednog ministarstva, pri čemu su mu jedino oružje bili papir i tuš.

Povukao se iz središta grada 1980-ih nakon prijetnji smrću, a sada je na putu da bude počašćen nagradom za životno djelo za svoje djelovanje. Danas je toliko poznat da ga prepoznaju svi na ulici; pobunjenik koji dobiva priznanje pred kraj karijere.

Nakon četiri desetljeća, u šezdesetim godinama, Mallarino treba primiti nagradu na raskošnoj svečanosti. Među sudionicima su i Mallarinova bivša supruga Magdalena, slavna radio-glumica. Vraćamo se ranim danima njihovog braka, svjedočimo njihovom ponovnom uspostavljanju odnosa i čekamo da vidimo hoće li ga vratiti zauvijek.

Međutim, ponovno pojavljivanje druge žene iz Mallarinove prošlosti ima daleko veće posljedice za njegovu budućnost i izaziva krizu. Samanta Leal najprije se pojavljuje na svečanosti gdje se predstavlja kao novinarka, a potom u njegovu domu u planinama gdje se predstavlja kao bivša kćerina prijateljica koju je upoznao samo jednom, prije gotovo 30 godina, na sudbonosnoj zabavi.

Kroz Samantu, Mallarino rekonstruira mračno poglavlje u kojem je jedna od njegovih karikatura inicirala kongresmenov pad. Mallarino počinje ispitivati svoju savjest, procjenjivati svoj život i rad,  pitajući se ima li još vremena za izmjene.

Mallarino je umjetnik koji je u potrazi za istinom izazvao bijes nemilosrdnih ljudi, ali koji je također oštetio slabije i ranjivije osobe. Težina prošlosti, rupe u sjećanju, način na koji se naši životi presijecaju sa svijetom politike.

Roman o važnosti javnoga mnijenja u našim društvima, o slabosti javnih i privatnih prosudbi, o neopozivim susretima koji zauvijek mijenjaju ono za što mislimo da je u nama konačno.

Njegova proza je minimalistička, oštra, čista; njegovi su romani ukorijenjeni u povijesnim činjenicama - ne odlučuje se na pisanje o drogi i nasilju u svojoj domovini, što je kliše koji vole holivudski scenaristi.

Vásquezova Kolumbija je na neki način kulturno bliža Europi, njegovi književni utjecaji europski i američki. Roman je smješten među obrazovanu srednju klasu, svijet lijepih kuća, umjetničkih galerija i koktela, osjeća se samo sjena „godina terorizma".

Roman spaja dvije teme; pritisak na slobodu govora za vrijeme građanskog rata i napetost između želje za priznanjem i umjetničke vjerodostojnosti.
Dražen Ilinčić: „Neobičan slučaj novinara N.“

Roman temeljen na stvarnim iskustvima televizijskoga novinara, najavljen je kao spoj dokumentarnog i publicističkog životnog iskustva.

Ilinčić je isprva imao ideju pisanja publicističke knjige o svojoj karijeri u prvome licu, no taj je koncept napustio. Umjesto toga, novinar koji nosi njegova iskustva samo je lik u knjizi, a njezin pripovjedač u trećem licu marketinški stručnjak.

U središtu je priče N., televizijski novinar koji prati kulturu i nakon dvadeset godina rada pita se kako i dalje održavati kreativnu svježinu. Slična dvojba zaokuplja i marketinškog stručnjaka s kojim se N. susreće na televiziji.

Zajednički će ih interesi odvesti u sasvim neočekivanom smjeru. I dok jedna priča o uspjehu nastaje, druga stvaralačka sudbina gubi dah i polako zalazi.
Roman je temeljen na stvarnim iskustvima, dokumentarno i publicističko životno iskustvo ovako se pretvara u književno oblikovanu zbilju, vrlo je citatan i humorističan, te pun autoironije.

Ocijeni članak