Do prvog stalnog posla u struci nakon školovanja – nije bilo lako doći. I dok se u realnom sektoru ta situacija preko noći promijenila, u umjetničkim su zanimanjima stalan posao i svi privilegiji koji uz to dolaze i dalje želja mnogih. Ipak, smjena generacija polagano nastupa i u glumačkom svijetu. Evo kako kazališta odabiru mlade glumce.
Pomlađivanje ansambala diljem Hrvatske kontinuirano se obavlja, no trnovit je put do uspjeha ili, u ovom slučaju, stalnog zaposlenja.
"Ima puno akademija, a malo mjesta u kazalištima"
– Jako nas je puno, a nema poslova za sve. Ima puno akademija, a malo mjesta u kazalištima, tako da biti jedan od tih koji je dobio priliku – ma nemam riječi, govori Ružica Maurus, glumica kazališta "Komedija".
– Imamo pet akademija, to je dosta, to je 60 i nešto glumaca svake godine, i tu, ako baš danas želiš onako uspjeti, moraš se jako, jako isticati, kaže Marin Klišmanić, glumac HNK Zagreb.
U Dubrovačkom kazalištu željno iščekuju mlade glumce, a HNK Osijek povećao je plaće i postao poželjan poslodavac.
– Mladi glumci jako žele doći u stalan angažman kod nas, pa nekako imamo priliku birati, i to je lijepo, jer, naravno, nekakvom smjenom generacija uvijek se oslobađaju radna mjesta, govori Vladimir Ham, intendant HNK Osijek.
– Drago mi je da imamo priliku ovdje u Dubrovniku, koji je stvarno kolijevka kazališne umjetnosti, surađivati s mladim umjetnicima koji dolaze. Uvijek ta mlada i svježa energija donese puno toga dobrog jednom ansamblu, ističe Paolo Tišljarić, ravnatelj KMD Dubrovnik.
Posebno se prati razvoj mladih glumaca.
– One glumce koji glume u više predstava i koji odgovaraju našem repertoaru, koji imaju i sklonost prema takvom repertoaru, zapravo uzimamo u stipendijske programe, ističe Iva Hraste Sočo, intendantica HNK Zagreb.
No priječi li stalan angažman i dodatne poslove poput TV serija, reklama, neovisnih kazališnih produkcija – toliko bitne za glumce?
– Sve se da dogovoriti. To nije da si ti automatski sad fiksiran, da si ti gotov, cementiran i ne možeš se mrdnuti pet metara dalje. Možeš. Ali to su samo benefiti koji dolaze uz put, kaže Petar Baljak, glumac HNK "Ivana pl. Zajca" Rijeka.
– Često se dogodi da nakon par godina putovanja, rada u nekim nezavisnim kazalištima, snimanja i tako to, ljudi imaju potrebu vratiti se u svoj grad, kaže Selma Sauerborn, HNK Osijek.
Publike ima
Snovi su jedno, stvarnost nešto posve drugo, no možda bi i ta stvarnost bila malo ljepša kad bi više kazališta imalo stalne ansamble – jer publike ima, i to u svim dijelovima Lijepe Naše.