William Kentridge: velikan do kojega se teško dolazi stiže na Animafest
25.05.2023.
Zadnja izmjena 10:00
Autor: Ivona Haller/Art à la carte/Hina/HRT/V.M.
PODIJELI
William Kentridge
Foto: HTV / HRT
Bliži se 33. izdanje jednoga od najvažnijih svjetskih festivala animacije - zagrebačkoga Animafesta koji će se održati od 5. do 10. lipnja. Ususret festivalu u emisiji Art à la carte analizirali smo zašto je ovogodišnji laureat nagrade za životno djelo baš južnoafrički majstor animacije William Kentridge koji je potvrdio da će priznanje osobno preuzeti.
Više od 300 filmova, i rekordnih 400 inozemnih autora - impresivne su to brojke kojima organizatori najavljuju ovogodišnje izdanja popularnog i prestižnog festivala animacije, a među stotinama gostiju bit će i William Kentridge - počasni član i doktor poznatih umjetničkih akademija i sveučilišta diljem svijeta, nosilac visokih ordena i laureat najvažnijih svjetskih nagrada čija kreativnost nadilazi okvire animiranog filma i širi se u prostor dječje književnosti, preko crteža, glume, kratkih igranih filmova, kazališne i operne režije i scenografije do zahtjevnih performansa.
Zbog gusto ispunjenog rasporeda tog južnoafričkog umjetnika nije lako dobiti, a Animafestov tim to je uspio u Veneciji, nakon višegodišnjih pokušaja.
Umjetnički ravnatelj Animafesta Daniel Šuljić rekao je da Kentridgea čuva 'vojska' producentica i kuratorica, pa baš i nije moguće doći do njega, no oni su ga imali sreću susresti u hotelu, a kako je bio susretljiv i znao je za Animafest, uz kavu su dogovorili njegov dolazak u Zagreb.
O tomu koliko je 'velik' govori i podatak da kao afrički umjetnik drži rekord za najvišu postignutu cijenu jednog crteža - njegov crtež pisaće mašine prodan je za 600 tisuća eura.
Umjetniku čija se djela nalaze u stalnim postavima najvažnijih muzeja i galerija, a kazališne inscenacije u najslavnijim opernim i kazališnim kućama posvećen je središnji retrospektivni program Majstori animacije, s devet filmova.
O dobitniku Animafestove nagrade za životno djelo u emisiji Art à la carte razgovarali smo s producenticom festivala Paolom Orlić:
- Vijeće Animafesta nagradu Williamu Kentridgeu dodjeljuje prvenstveno zbog onoga čime se jako istaknuo, a to je ciklus animiranih filmova, međutim očito je da je on jedna osebujna umjetnička osobnost koja ima toliko različitih talenata i polja djelovanja. Mi smo neopisivo sretni što nam je William Kentridge potvrdio dolazak u Zagreb i osobno preuzimanje nagrade, i da ćemo imati poseban program vezan za njegov dolazak ovdje, rekla je na početku razgovora producentica Animafesta Paola Orlić.
Kentridge, čiju ćemo retrospektivu gledati na festivalu, autor je animiranih filmova na kojima radi na starinski način - crta ugljenom.
- Međutim, ta stop-animacija koju radi je vrlo posebna jer kad crta on ne briše tragove. Njegov se film sastoji od 20-ak do 40-ak crteža ugljenom, međutim on ostavlja vidljive tragove brisanja tako da je njemu jako bitno da se vidi ta materijalnost. Njegovi su radovi vrlo posebni, a njegove filmove ćemo moći pogledati u izboru koji za naš festival radi Andrijana Ružić, najavljuje Orlić.
Uz retrospektivu, laureat nagrade za životno djelo će tijekom festivala imati i još nekoliko važnih gostovanja:
- To je izložba u Galeriji Kranjčar, i to neobičnom sretnom okolnošću što je njegov kolekcionar Igor Lah je naš susjed u Ljubljani, tako da nam ljubazno ustupa djela iz svoje kolekcije. Kentridge će održati i majstorsku radionicu, a imamo i veliku sreću da će nam u svojoj posebnoj audio-vizualnoj igri izvesti legendarno djelo Kurta Schwittersa "Ursonatu", ističe Orlić.
Rad Williama Kentridgea
Foto: Art a la carte / HRT
Kentridge je rođen 1955. godine u Južnoafričkoj Republici, u doba apartheida, i cijelim se svojim umjetničkim vijekom bavi pitanjima apartheida, rasizma. Otac mu je bio odvjetnik Nelsona Madele i Desmonda Tutua.
- To je jako bitno za njegove formativne godine. Ne smijemo zaboraviti da je on dijete dvoje odvjetnika koji su aktivno sudjelovali u borbi protiv apartheida. Majka Felicia je među ostalim i jedna od gorljivijih aktivistkinja. Naravno da je sve to utjecalo na njega. Cijeli ciklus filmova koje ćemo gledati jako je obilježen tim temama, napominje Paola Orlić.
A zanimljiva je i Kentridgeova veza s operom i kazalištem:
- Nevjerojatna je činjenica da se on strašno ustručavao sam sebe nazvati umjetnikom. I dan danas kaže da se osjeća nelagodno kad to spomene, makar je evidentno jedan od najvećih živućih umjetnika na suvremenoj sceni, ali on je zapravo počeo kao glumac. Manje je poznato da je, nakon što je završio studij političkih znanosti, studirao mimu u Francuskoj, a onda je shvatio da neće biti dovoljno talentiran za glumca pa se prebacio natrag u crtež i krenuo s tim dijelom umjetničkog obrazovanja, nakon čega je zaplovio u kazališne vode, objašnjava Orlić.
Kentridge sam kaže da je njegov crtež deriviran iz kazališta, što jasno ukazuje da gestualnost crteža dolazi iz snažne povezanosti s kazalištem za koje je radio i scenografije, a i režije.
Galerija
Zanimljivo je i to da je Kentridge dobitnik čak 18 počasnih doktorata sveučilišta i akademija diljem svijeta.
- To je nevjerojatan podatak, ali zanimljivo je i to kako on sa zdravom dozom autoironije to artikulira. On se uvijek pozicionira u blagoj skepsi prema onome što radi, kaže Orlić.
Producentica Animafesta Paola Orlić na kraju razgovora je otkrila i da je organizacija dolaska William Kentridgea u Zagreb bila vrlo zahtjevna jer on ne dolazi često u naše krajeve, a termini su mu popunjeni godinama unaprijed.
Pogledajte Kentridgeov rad Pain & Symphathy:
Na otvorenju Animafesta će se održati posebna projekcija filma "City Deep" s glazbenim performansom uživo, u Galeriji Kranjčar postavit će se izložba iz zbirke slovenskog kolekcionara Igora Laha "Circulus Vitiosus", a Kentridge će u Zagrebu imati i masterclass.
Najavljena je i ekskluzivna izvedba njegove verzije "Ursonate" dadaista Kurta Schwittersa s glazbom i video mappingom, u čijoj će mu se realizaciji pridružiti Daniel Šuljić, Maja Rivić, Igor Pavlic, Stanislav Kovačić i Žana Marović.
Vijeće Animafesta nagradilo je "sveukupnost i nedjeljivost umjetničke misli i djela velikog majstora", osobito ističući posebnost i svevremensku magiju njegovih animiranih filmova, a i za doprinos u širenju prisutnosti 'osme umjetnosti' na svjetskoj galerijsko - muzejskoj sceni.
Rođen je 1955. godine u Johannesburgu, Kentridge 70-ih studira političke nauke, potom se bavi glumom, režijom i dizajnom u johanesburškom kazalištu. Crtež i igra za njega postaju osnova umjetničkog izričaja, ali i način otpora prema stvarnosti rasne segregacije i postkolonijalnog naslijeđa.