Zbog velike prisutnosti JNA, na Lastovo su tek od 90-ih počeli dolaziti stranci. Zato turistički zaostaje za susjednim otocima, ali je u prednosti po očuvanosti prirode što se iznimno cijeni. Danas je potpisan ugovor s izvođačem radova za rekonstrukciju luke Ubli jer će sigurnija i kvalitetnija povezanost otoka stvoriti bolje uvjete za život otočana.
Najudaljeniji hrvatski naseljeni otok - Lastovo - danas ima samo malo više od 700 stanovnika.
- Najljepše na otoku je priroda, zatim ljudi kojih je nažalost svake godine sve manje. A ne valja ta prometna povezanost, naglašava Bruna Rizvanović s Lastova.
Trajektna veza sa Splitom te brzobrodska i s Dubrovnikom potaknule su projekt rekonstrukcije luke Ubli vrijedan oko 8 milijuna eura.
Rok je 2 godine.
- Da se poveća manipulativni prostor, da se poveća prometna sigurnost, da se stvore bolji uvjeti, bolja dostupnost mještanima Lastova, a samim tim i turistima i svima koji dolaze na otok, naglašava Antun Banovac, ravnatelj LU Dubrovačko-neretvanske županije.
A preduvjet je upravo povezanost.
- Nekad su vremenski uvjeti takvi da im ne može dragi Bog pomoći. To je nažalost tako. S tim i je život na otoku puno teži nego nama koji živimo na kopnu i u priobalju, ali evo, to su s druge strane čari života gdje se ipak možete malo i odmoriti i izdvojiti od ovih svih napetosti koje mi živimo svaki dan, rekao je Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture.
Lani je Lastovo posjetilo 10 000 gostiju i ostvarili su 60 000 noćenja.
- Na otoku Lastovu turizam je manje više nautički, turizam je apartmanski, imamo 2 manja kampa, nemamo adekvatan hotelski smještaj, imamo manji hotel i potrebno je dalje razvijati kapacitete, rekla je Anita Jančić, načelnica Općine Lastovo.
Prema planovima, na otoku je predviđena izgradnja luke za nautički turizam i hotelskog kompleksa.
- To je Lastovo na kojem će se moći dobro živjeti, na kojem će pučanstvo opstati i ostati, i na koje će se eventualno vraćati. A naravno, moramo sačuvati i Lastovo. Zbog toga je ono i proglašeno Parkom prirode, istaknuo je Nikola Dobroslavić, župan dubrovačko-neretvanski.
Samo izgrađenost s mjerom i očuvanje netaknute prirode mogu ovom otoku donijeti dobrobit.
Kako su objavili iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, projekt rekonstrukcije luke Ubli ukupno je vrijedan više od 7,8 milijuna eura, a sufinanciran je sredstvima Europske unije u iznosu od 6,66 milijuna eura, dok se ostatak financira iz državnog proračuna te sredstvima Dubrovačko neretvanske županije.
Projekt uključuje izgradnju novog trajektnog pristana s priveznom obalom u duljini 110 metara te rampom za ukrcaj i iskrcaj vozila, produljenje postojeće obale za trajekte od 54,48 metra, uređenje kopnenih i operativnih prometnih površina, kao i cestovni spoj luke sa županijskom cestom Ž6230 (koja će biti u općoj uporabi i otvorena za sve korisnike bez naplate).
Projektom će se omogućiti proširenje i povećanje kapaciteta u luci Ubli, povećanje sigurnosti i kvalitete usluge pomorskog prometa, bolja povezanost otoka Lastova s kopnom i ostalim otocima, kao i stvaranje boljih uvjeta za povećanje kvalitete života otočana, objašnjavaju iz Ministarstva.
Prenose i izjavu ministra Butkovića koji je podsjetio na snažna ulaganja u infrastrukturu, u luke, lukobrane, rive i sl. na svim našim otocima u posljednjih pet, šest godina.
Uz pomoć europskih sredstava, ali i uz pomoć nacionalnih sredstava, krenuvši od 2016. godine kontinuiranim porastom izdvajanja iz državnog proračuna, pokrenut je investicijski ciklus na čitavoj hrvatskoj obali, rekao je Butković, koji to zove i "renesansom na hrvatskoj obali".
- Ulaganja koja mi danas imamo u luke su više od 300 milijuna eura, uglavnom uz pomoć europskih sredstava. Mislim to je veliki investicijski ciklus, rekao je Butković, ističući kako se planira nastaviti s tim investicijskim ciklusom.
Podsjetio je i na odluku Vlade od prije dvije godine kojom je omogućena uspostava direktne brzobrodske linije čime je Lastovo povezano s Dubrovnikom.
Nikada dosta linija, nikad dosta bolje prometne povezanosti", istaknuo je Butković, dodavši kako će realizacijom danas predstavljenog projekta život i uvjeti života na Lastovu, ne samo ljudi koji tu žive i kojima je to prioritetno, nego i turista, biti puno bolji i puno svrsishodniji.
Naglasio je kako je Dubrovačko-neretvanska županija vodeća u Hrvatskoj po pripremi i realizaciji projekata u lučku infrastrukturu, spominjući uz ostalo i projekte kao što su završena luka u Donjem Čelu na Koločepu, lukobran Puntin, Vela Luka, današnji projekt u Ublima i priprema luke Perna na Pelješcu i Prigradice.
- To su sve europski projekti, a Trpanj i Cavtat, koji je sada u realizaciji, su nacionalni projekti koje država financira iz nacionalnih sredstava. Tako da je zaista jako puno projekata, jako puno dobrih investicija je ovdje kad govorimo o lučkoj infrastrukturi, ne spominjući sada Pelješki most i pristupne ceste i sav onaj veliki investicijski ciklus u cestovnu infrastrukturu koja je, i naravno u Zračnu luku Dubrovnik, koja je obilježila mandat naše Vlade, izjavio je Butković, dodajući kako su upravo ta sinergija lokalne samouprave, od općine, grada ili županije, sa središnjom vlasti ključna u osmišljavanju, ali i u povlačenju europskih sredstava bez kojih zapravo i nema velikih investicija i velikih ulaganja.
Iz Ministarstva u priopćenju prenose da se ministar Butković osvrnuo i na bolje prometno povezivanje, kao i na nabavku novih brodova te naglasio kako je ključna modernizacija brodova i nabavka novih jer postojeća flota polako već stari i mora se pratiti korak s vremenom.