Izložba o brendu pisaćeg pribora Penkala

08.10.2022.

11:40

Autor: Ira Karlović/M.M./Dobro jutro Hrvatska/HRT

Izložba o brendu pisaćeg pribora Penkala
Izložba o brendu pisaćeg pribora Penkala
Foto: Dobro jutro Hrvatska / HRT

Sasvim kratko, koliko traje 'Tjedan dizajna Zagreb' trajala je i izložba o brendu pisaćeg pribora Penkala izumitelja Slavoljuba Penkale čija se stota godišnjica smrti navršava ove godine. Dovoljno da zabilježimo našom kamerom u spomen na ime koje je postalo sinonim za svaku kemijsku olovku premda se radilo o izumu prve tehničke olovke.

- Sve je počelo sa pantentom Slavoljuba Penkale 1904. godine za automatsku olovku koju mi danas zovemo tehnička olovka. On je sa tom automatskom olovkom pojednostavio pisanje sa grafitom. Bez šiljenja, vrlo jednostavno, elegantno. Čovjek je imao pisaljku za papir, rekao je Daniel Tomičić, koautor izložbe.

Na temelju tog izuma on je vrlo brzo pronašao investitore koji su krenuli u proizvodnju. Najveća tvornica koja je nosila njegovo ime bila je ona u zagrebačkoj Branimirovoj ulici. Poznato je da su njezini radnici imali visok standard, unutar tvornice vrtić za djecu, menzu, tuševe za pranje nakon posla. Druga tvornica nalazila se u Njemačkoj u Berlinu, a treća koja je proizvodila drveni asortiman ravnala i bugačica nalazila se u Hrvatskom zagorju. Dizajn i reklama imali su veliku ulogu u uspjehu brenda. Maskota Uško, glava s velikim uhom za koje je zataknuta pisaljka zapravo je Penkalina karikatura. Do danas ih se sačuvalo samo nekoliko. Jedan od ponosnih vlasnika je kolekcionar Miroslav Tischler čija impresivna zbirka Penkalinih proizvoda čini ovu izložbu.

- Uško je odlična priča. Pojavio se na e-bayu i ja sam bio na putu. Skinut je sa aukcije, borili smo se za njega. To je sada drugi veći u Zagrebu. Prvi je u Muzeju grada Zagreba. To je odličan ulov, rekao je Miroslav Tischler, kolekcionar i koautor izložbe.

Drugi napoznatiji Penkalin patent bilo je naliv pero koje je on doradio tako da se tinta koristila bez izlijevanja i prljanja prstiju. No, nažalost Slavoljub Penkala umro je prerano i iznenada te su njegov posao naslijedili supruga i brat. Vrlo brzo su ih drugi dioničari izgurali iz upravljanja tvornicom te krivim poslovnim potezima u kratkom vremenu ugasili brend.

- Ti njegovi partneri, investitori su prodali njegov patent za naliv pero firmi koju danas znamo kao Pelikan. To je bio njihov prvi model Pelikan 100 i to je najpopularnije naliv pero u povijesti, a ustvari bazirano na Penkalinom izumu, istaknuo je Tomičić.

Priča o Penkali i njegovu brendu tako nema sretan kraj. No, činjenica da stotinu godina nakon toga nije zaboravljen, zanimljiva je.

- To samo govori o popularnosti brenda i da svaka olovka, pisaljka bilo kakva se zove penkala, kolokvijalno kao što zovemo kalodont svaku pastu za zube, imena marke, koji su postali sinonim za cijeli segment, kaže Tomičić.

- To je dobar brend, ime još uvijek nije zaboravljeno u svijetu, trebalo bi ga iskoristi i napraviti proizvodnju, ali vrhunskih olovaka kao što su bile ove stare, ističe Tischler.

Do tada pretresite svoje ladice, možda se nađe neka stara Penkala, otpuhnite prašinu, udahnite im novi pisaći život.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!