06.06.2016.
10:47
Autor: Mladen Iličković
Mladene, gledali smo i u srijedu i danas. Odličan je prilog i uistinu ne znam kako da ti zahvalim , napisao mi je jedan sugovornik iz Srednje škole Pitomača koja na 10 hektara uzgaja kamilicu na ekološki način.
Ja sam mu odgovorio: Ma nema problema, ako dolaziš 11. lipnja na utrku solarnih automobila hrvatskih srednjih škola u Sisak tamo ćemo se zafrkavati i taj je krug pozitivne energije dovoljan. Ja uživam pričati lijepe priče i to je meni najveća nagrada. A ti ustraj u ispravnosti i pozitivi.
A još je jedan krug pozitive zatvoren prošle srijede koja je povijesni dan za korištenje obnovljivih izvora i ozelenjivanje prometa u Hrvatskoj jer je doktorica Ankica Đukić sa zagrebačkog Fakulteta strojarstva i brodogradnje pokrenula prvi hrvatski bicikl na vodik. Njezin sam doktorat na temu Proizvodnja vodika elektrolizom vode pomoću Sunčeve energije i fotonaponskoga modula spomenuo 2014. godine. ) Tada je izradila svoj cijeli realni sustav za proizvodnju vodika iz vode pomoću električne energije proizvedene iz solarne energije.
Na njezinom biciklu s dometom od 120 kilometara (stoji 100 tisuća kuna pa su sljedeći izazovi kako ga pojeftiniti i učiniti mopedom na vodik) se nalazi gorivni članak. Dakle to su sustavi koji koriste vodik u kojima se događa elektrokemijsko izgaranje s kisikom i kao glavni produkt dobivamo električnu energiju uz nus produkte vodu i toplinu i tu vodu kasnije opet koristimo u elektrolizi i tako dobivamo čisto kruženje vodika u prirodi bez štetnih emisija u okoliš , objašnjava Ankica princip rada svojeg bicikla. Ona i njezin kolega sa Zavoda za kemiju materijal Instituta Ruđer Bošković prijavili su se Hrvatskoj zakladi za znanost s projektom Istraživanje materijala u vodikovim energetskim sistemima.
Cilj je dobiti milijun kuna potpore za izradu crpke za punjenje vozila vodikom na Fakultetu strojarstva i brodogradnje i izradu novog spremnika bez visokih tlakova. Već dugo je poznato spremanje vodika u spremnicima pod tlakovima od 350 ili čak 700 bara ali vodikova je molekula mala i bježi i kroz čelik. Što je zapravo šteta jer mi ga želimo koristiti za pokretanje auta i ostalih konzumenata energije, pojašnjava svoje motive istraživanja Nikola Biliškov, sad se u svijetu razvijaju kemijski spremnici vodika koji se sastoje od legura metal koji mogu sadržavati velike količine vodika u malom volumenu.
Biliškov je nedavno poslao na recenziju rad u kojem se pokazao kako poboljšati jedan od materijala koji kemijski vežu vodik kao spužva i to na mnogo nižim tlakovima do dosadašnjih spremnika. Takav spremnik je već primijenjen u Mercedesovom konceptu vozila na vodik ali se materijali još moraju usavršiti.
Ankica je tužna što o vodiku u hrvatskoj energetskoj strategiji nema ni slova: Smatramo da je to vrlo važno strateško pitanje za Republiku Hrvatsku jer ako imamo vlastite tehnologije, vlastita rješenja za alternativna goriva za neke druge spremnike energije onda mi postižemo energetsku neovisnost i imamo svoja vlastita znanja koja možemo prodavati a ne kupovati i uvoziti.
Sretno Ankice i Nikola!
*Iznesena mišljenja ili stajališta autora ne odražavaju nužno stajalište HRT-a
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!
Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora