14:39 / 12.09.2021.

Autor: Franka Jović Tonkli/More/IMS/HRT

Zagrljeni s morem

Zagreljeni s morem

Zagreljeni s morem

Foto: More / HRT

Iznasipali smo more, često zemljurinom i materijalom kojeg se trebalo riješiti nakon građevinskih iskopa, pa ne čudi da je života u moru, pogotovo u plićinama i blizu obale sve manje. Na jednako uništenim mjestima po svijetu, umjetni podmorski grebeni nisu nikakva novost. Riječ je o namjerno potopljenim, ekološki potvrđenim, umjetnim brakovima ili objektima koji onda morskim bićima služe za mrijest i zaklon. Ekipa HTV-ove emisije "More" pronašla je namjerno potopljene ljudske tvorevine koje, iako im to nije bila prvotna namjena, služe kao dom mnogim ribama, algama, rakovima.


Na desetak metara dubine još prije četiri godine spušten je prvi kip izrađen od posebne vrste betona, odobrene za potapanje u more. Danas je to prizor od kojeg bi zinuli, da ne treba držati regulator u ustima.

- U uvali Jelinak smo postavili Križni put pod morem koji se sastoji od 14 postaja križnoga puta i 15. koja nam simbolizira uskrsnuće Isusa. Svi kipovi su u prirodnoj ljudskoj visini, ima ih 52, objasnio je Joško Kandija iz Ronilačkog centra Blue nautica iz Trogira.

Uistinu neuobičajen prizor. I, nekako ne znate kako biste se uopće ponašali - jer nije riječ o arheološkom nalazu kojeg se ne smije dirati niti o prirodnom grebenu kojeg biste pomno proučavali. Strahopoštovanje, možda. Najdojmljiviji su ovako iz mora, no vide se i s površine, pa su mamac i za ronjenje na dah.

Betonski, a opet nekako ljudski, već su srasli s morem, obrasle ih trave i alge. Zagrljaj s Jadranom uspio.

- Ne treba puno ako ljudi ne utječu puno i ne diraju, priroda to brzo uzme pod svoje i napravi sve kako i treba biti, rekla je biologinja Petra Tramontana.

Još jedna atrakcija - nedaleko podmorskog Križnog puta, zauvijek je sletio otpisani jurišno-izviđački mlazni avion.

- To je nešto drukčije, nešto novo, navodno prvi planirani potopljeni avion u Hrvatskoj papirološki pokriven. Dok druge svjetske destinacije poput Egipta ili Turske na godišnjoj bazi potapljaju po 100 aviona to u Hrvatskoj, na žalost, nije tako. Nadamo se da će sada biti tako, da ponuda raste, najvažnije je da ponuda raste, da ljudi imaju što vidjeti. Ljudi koji rone svugdje po svijetu, njih će teško Jadran očarati, ako su ronili na Maldivima, Sejšelima. Sada i ovdje imamo nešto drugačije, rekao je Hrvoje Princivali iz Ronilačkog centra Blue nautica.

Na njemu nema ništa što bi onečistilo more. Na sve se strogo pazilo. Strojnice i bombe su replike, i to izvrsne!

- Radi se o avionu Jastreb 21, proizvodili su se u Mostaru. Bio je rashodovan i nalazio se u Zagrebu gdje smo ga preuzeli i prebacili smo ga u Trogir. Morali smo ga renovirati, dodao je Kandija.

Iako naše podmorje krije mnogo olupina aviona, većinom oko Visa i iz drugog svjetskog rata, sve su one na velikim dubinama i nedostupne prosječnom roniocu. Zato je velika radost i mamac za turiste to što su Trogirani Jastrebu nakon nebeskog namijenili morsko plavetnilo.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!