Ovaj će advent ostati upamćen po fritulama s Dubai čokoladom, ljeto sasvim moguće s Dubai kuglicama sladoleda, a mreže bi mogle biti zatrpane fotografijama s Dubai računima za kavu na Stradunu. Krivac za Dubai efekt jest – TikTok.
14.12.2024.
15:02
Autor: Sanja Corazza/ HRT
Ovaj će advent ostati upamćen po fritulama s Dubai čokoladom, ljeto sasvim moguće s Dubai kuglicama sladoleda, a mreže bi mogle biti zatrpane fotografijama s Dubai računima za kavu na Stradunu. Krivac za Dubai efekt jest – TikTok.
Puno prije zagrebačkog adventa, na raznim stranama svijeta počeli su se pojavljivati kroasani s Dubai čokoladom, vafli, kuglofi (za bureke još nismo doznali, što ne znači da nećemo). Za duple smjene u pekarnama i slastičarnicama potpuno je bilo nevažno od čega se točno sastoji ta čokolada, za eksploziju potražnje krivac je TikTok. Moć koju ta društvena mreža krije u sebi još nije pokazala sva svoja lica, a njezinim nimalo bezazlenim stranama bavi se BBC-jev dokumentarac TikTok i njegove posljedice.
Znakovito je da je BBC-jeva novinarka Marianna Spring, njihova prva dopisnica specijalizirana za dezinformacije i društvene mreže, i sama bila TikTok ovisnica. Dok se regularnim putem prijavljivala na natječaje za novinarske poslove, otpala bi već u prvom krugu. Otkrilo se da je čak i u svojem životopisu lagala, odnosno namjerno krivo kontekstualizirala neke reference. No kad su se u informativnim redakcijama počeli osnivati odjeli za fake news i društvene mreže, ona se pokazala izvrsnim kandidatom!
Jer, tko će bolje sagledati bilo koji fenomen nego netko iznutra od samog početka? Iako niti jedan pojedinačni dokumentarac ne može pokriti sve aspekte, jer ako ništa drugo, TikTok je uvijek korak ispred - nešto kao Chuck Norris društvenih mreža, ipak može pokazati kako do toga dolazi. Dok vam za rast popularnosti primjerice na YouTubeu treba jako puno vremena, koje se danas može mjeriti i godinama, na TikToku je dovoljan i dan. Otprilike se isto odnosi i na zaradu. Za viralnost ne treba velika baza pratitelja, lajkovi, angažman. Ključna je moć algoritama koji procjenjuju što vam se osobno sviđa.
Zato se i kaže da vas TikTok poznaje bolje nego vi sami. A kako se pak hrane ti algoritmi, magična je formula koju su pokušali razotkriti mnogi. Najbliže što su u tomu uspjeli jest zapravo anegdotalna usporedba s razredbenim klobukom iz Harryja Pottera, čarobnim šeširom koji zna vaše misli, sposobnosti i budućnost, pa tako i u koji vas je razred najbolje smjestiti. Dok je fikcija anegdotalna, stvarnost baš i nije.
Društvenu mrežu „made in China“ Zapad je pokušavao kopirati, kupiti, uništiti. Bila je na udaru Marka Zuckerberga koji je išao iz krajnosti u krajnost, od učenja mandrinskog i biletararnih susreta s kineskim predsjednikom Xi Jinpingom, do difamacije TikToka kao špijunskog alata za prikupljanje podataka o korisnicima, u čemu je zapravo teško naći razliku od Facebooka.
TikTok s jedne strane omogućuje pojedincima bez stvarne moći da ih se vidi i čuje, bizarnim hobijima otvara vrata u milijunske biznise, s druge strane, taj zaseban društveni pejzaž - za koji mnogi nisu svjesni da postoji ili ga odbacuju kao banalan – može generirati kaos za koji je nemoguće predvidjeti u što se može pretvoriti.
BBC-jev dokumentarac TikTok i njegove posljedice pokazuje tako što se događa kada ulogu detektiva amatera u stvarnom svijetu preuzmu tiktokeri u nimalo bezazlenim situacijama kao što su zločini, njegovu moć u huškanju i pozivu na linč osoba za čiju krivnju nema nikakvih dokaza, te postavlja pitanje koliko nam još treba da dođemo do točke u kojoj sve može izmaknuti kontroli.
Što će se dogoditi kada leptir zamahne krilima na TikToku, pogledajte 19. prosinca na Prvom u 21:10.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!
Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora