Odumiranje tradicije: Kimono sve udaljeniji od japanske svakodnevice

U stoljetnoj radionici u tihoj tokijskoj četvrti, majstor Yuichi Hirose tankim kistom pažljivo nanosi boju po ručno izrađenim šablonama položenim na tkaninu. Koristi se tradicionalnom tehnikom kako bi kimono ukrasio suvremenim motivima.

Potražnja za kimonom, zahtjevnom, ali elegantnom središnjom točkom tradicijske japanske odjevne kulture u velikom je padu, ali šačica majstora, obrtnika i poduzetnika nastoji to promijeniti.

Kimono se jako udaljio od naših svakodnevnih života, kaže Hirose, koji se obiteljskom poslu pridružio nakon završenog fakulteta. On se specijalizirao za Edo Komon, tradicionalnu tehniku ručnog bojanja uzoraka koja datira iz razdoblja Edo, dijela japanske povijesti od 17. do konca 19. stoljeća. To je tradicionalan zanat koji zahtijeva veliku vještinu, ali istodobno moramo stvoriti nešto prihvatljivo modernom dobu, kaže Hirose. Njegove inovacije uključuju nove ukrasne motive za kimona, poput sićušnih morskih pasa, pa čak i lubanja.

Nekoć standard u japanskom odijevanju, kimono se danas najčešće nosi samo u posebnim prigodama, poput vjenčanja ili proslava mature. Može biti jako skup, većinom ga nose žene i pritom često unajmljuju stručnjake da im pomognu jer odijevanje kimona zahtijeva naizgled beskrajna uvlačenja, omatanja i zatezanja. Odijevanje kimona počinje s podstavom, nagadžubanom, iznad kojeg se slaže kimono i učvršćuje pojasom, obijem. Tradicionalna nošnja završava tabijem, bijelim čarapama do zgloba koje razdvajaju palac od ostalih prstiju kako bi se mogle obuti zori, natikače debelih potplata (tzv. japanke).

Modni kreator Jotaro Saito poštuje tradicijski okvir, ali kaže da mora biti mjesta i za eksperimentiranje. Pogrešno je da se kimono ne mijenja čak i kada se sve ostalo mijenja. Kimono nije nešto prastaro. Na tokijskom tjednu mode u ožujku Saito je predstavio kimona za žene i muškarce kombinirajući tradiciju s nekonvencionalnim motivima i bojama.

I dok potražnja za kimonima među Japancima pada, cvjetaju tvrtke koje se bave iznajmljivanjem te odjeće strancima. Očekuje se da će takva vrsta biznisa još rasti jer sve više turista dolazi u Japan i žele iskusiti japansku kulturu.
Kahori Ochi u svojoj 'rent-a-kimono' poslovnici u pomodnoj tokijskoj četvrti ima oko 500 stranih klijenata godišnje. Oni plaćaju 9.000 jena (500 kuna) kako bi odjenuli kimono vrijedan 300.000 jena (17.000 kuna).