U zagrebačkoj Laubi, Kući za ljude i umjetnost, otvorena je izložba posvećena umjetnosti kultne i nekonvencionalne slovenske grupe Laibach. Poznati po osebujnom i nerijetko provokativnom stilu, i ovaj put spajaju nespojivo: Picassovu Guernicu, slovenske partizane, i proizvođače tepiha u Afganistanu.
Najprije se izuvaju cipele. Iz ritualnog prostora, koji podsjeća na džamiju ili hram, ulazi se u sagovima prekriven, a Laibachovim citatima okružen Assimilator.
- Kocka je zapravo nekakav borgovski organizam, i mi ju zovemo Assimilator. Ima taj ideološki naboj i kao relikvija i kao relikt i kao sveti hram, kaže Ivan Novak, Laibach.
Šetnja sagovima vodi u treći i posljednji dio "Unternehmen Barbarossa" - u dvije inačice. Prva je sag, koji se prvi put javno prikazuje, a ručno ga je izradila obitelj iz Afganistana. Uz pomoć svjetske organizacije Apolitical.
- Kako je došao do Francuske iz Kabula, nitko točno ne zna, no priča se da je doputovao autobusom do granice s Pakistanom, pa preko brda na magarcu, a čak i da je ručno nošen u Katar, pa u Dubai, kaže George Chetwood, predstavnik svjetske organizacije Apolitical.
Referencija je to Picassove Guernice u istim dimenzijama.
- Slovenski partizanski grafik Nikolaj Pirnat, uzeli smo njegove grafike i napravili neku vrstu slovenske Guernice. Priča je dosta velika pa je neću sad, kaže Ivan.
Drugi je rad zrcalno postavljen, a rađen tušem u Sloveniji. Oba su premijerno u Zagrebu, iako je sag najprije bio u Francuskoj.
- U Francuskoj, u The Foundry je bio na Laibachovom koncertu, ali taj je koncert bio više manje privatnog karaktera pa se smatra da je danas premijera javna. Suradnja je započela preko prijateljskih slovenskih galerija, koje su u stalnom kontaktu s Laibachom i predložili su da se povežemo, govori Martina Šafarić, kustosica izložbe, Lauba.
A sve je počelo s knjigom Vladimira Bartola ''Alamut'' i istoimenim Laibachovim projektom, koje je kao simfonijsko djelo uz povijesnu priču iz Perzije, umjesto u Iranu, zbog pandemije COVID-a i političke situacije - izvedeno u Sloveniji, Zagrebu i Trstu.
Laibach je još jednom uspio stvoriti spektakl užasa. Koji, ističe autor predgovora, možemo prepoznati oko sebe i u sebi.