Nakon blogera nove vrste influencera: ''booktokeri'' i ''bookstagrameri''

14.01.2025.

20:46

Autor: Maja Njirjak/D. S./Dnevnik/HTV/HRT

Na društvenim mrežama knjiga postaje sve traženiji pojam. Sve su rašireniji pojmovi poput ''booktokeri'' i ''bookstagrameri'', s kojima i izdavači diljem svijeta bilježe rast prodaje. Provjerili smo širi li se taj trend i u Hrvatskoj?

Dr. Ali Fenwick, psiholog fokusiran na ljudsko ponašanje, od TikTok senzacije prometnuo se u pisca. 


- "Crvene zastavice, zelene zastavice'' bile su veliki hit i u Hrvatskoj i u ostatku svijeta. Hrvatsko izdanje izašlo je paralelno s engleskim tako da su u jednom trenutku to bila jedina izdanja na svijetu, kaže Vanja Čučković, voditelj maloprodaje u ''Znanju''.


A koliko su na mlađe naraštaje društvene mreže utjecajne, svjedoče izdavači:  


- Mladi jako vole "vrištati" kada vide da je neka knjiga prevedena na hrvatski, iako je činjenica da jako puno čitaju na engleskom, navodi Čučković.


Od Colleen Hoover do Donne Tartt, nerijetko je TikTok semafor samim izdavačima. 


- To je dovelo do toga da su neki naslovi koji su već bili izašli postali popularni, poput "Sedam muževa Eveline Hugo", ali i neki klasici poput "Staklenog zvona", koji je i u Hrvatskoj ponovno postao čitan i dobio novu hrvatsku verziju koju nije imao desetljećima, kaže Čučković.

Nakon blogera stigla je nova vrsta influencera: ''booktokeri'' i ''bookstagrameri''. 


Dajana je oboje, o knjigama savjetuje gotovo desetljeće.  


 - U sve ovo krenula sam čisto iz hobija. Cilj mi je bio moju ljubav prema knjigama pokazati drugima i na taj način ih motivirati da počnu čitati ili čitaju više. Nakon godina i godina koliko sam besplatno, odnosno kompenzacijski surađivala s izdavačima, sada mogu reći da od ovoga zaista i zarađujem, ističe Dajana Jurakić Milovac, autorica bloga i profila ''Knjigograd''.


Za to su potrebni sati i sati čitanja pa snimanja. A što se čita? 


- Neki ljudi ne žele čak ni priznati da čitaju ljubavne i erotske romane, a na TikToku je izašlo na vidjelo da su ti romani jako popularni, kaže Dajana i dodaje da na TikToku jako nedostaje stručne literature.


O utjecaju svjedoči partnerstvo TikToka i Frankfurtskog sajma knjiga, no književni kritičari ne strahuju. 


- Booksteri i bookstagrameri sigurno nisu ugroza za književnu kritiku niti ikakvu inu umjetničku kritiku zbog toga što oni pripadaju novom kritičarskom žanru, oni se više oslanjaju na svoja afektivna iskustva, iskustva čitanja, smatra pisac i kritičar Srđan Sandić.


Svi su složni: ''knjiški influenceri'' potiču promjenu porazne statistike čitalačkih navika u nas.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!