Iako su ljetni praznici, nema razloga da ne govorimo o nekim zanimljivostima u našem školstvu. Primjerice, prije 10 godina u osnovnim i srednjim školama bilo je znatno manje odlikaša, ali i puno više ponavljača. Bilo je manje sati izostanaka, ali više ukora i isključenja iz škola. Danas je i znatno više nagrađenih učenika i onih s prosjekom 5.0.
Sunčica Findak analizirala je što nam sve govore te promjene u posljednjem desetljeću.
Usporedimo li brojeve danas i prije deset godina, kao da ne govorimo o obrazovanju u istoj državi. Ili učenici više uče, ili su učitelji prije bili stroži u ocjenjivanju ili postoji treći razlog?
Pogledamo li opći uspjeh onih s negativnim ocjenama prije 10 godina samo u srednjim školama bilo ih je 3.300 više, dok je onih s odličnim uspjehom i u osnovnoj i srednjoj školi pak za tisuću više. Kao i onih s prosjekom 5.0.
- Mislim da je znanje otišlo sa strane. Bitne su samo ocjene i uspjeh i mislim da bi trebalo biti drugačije, naglasila je Jasna Borbelj Čeko, psihologinja Srednja škola Antuna Barca Crikvenica.
- S obzirom na to da je primarna svrha vrednovanja potaknuti djecu na kvalitetniji rad, onda pretpostavljam da, ako se uloži više i rezultati će biti bolji, ali ako nam je primarna svrha selekcija onda netko može zaključiti da se radi o hiperinflaciji odlikaša, istaknula je Elvira Nimac, psihologinja OŠ dr. Ante Starčevića, Zagreb.
A da su roditelji izrazito dominantni - sve se češće čuje. I ne samo kada je riječ o upletanju u ocjenjivanje nego i njihovoj potpori u opravdavanju izostanaka s nastave.
Budući da imaju pravo 3 dana opravdati izostanak svoje djece s nastave, to se svakako koristi.
Tako je prije 10 godina prosječan broj izostanaka učenika bio 60 sati, a prošle godine 87 sati. Opravdani zdravstveni razlozi učenika padaju u drugi plan.
- Jedan dio učenika koji namjerno izostaje s provjere znanja, jer se boji neuspjeha, jedinica i onda im je jednostavnije izbjeći to i dobiti dobru ocjenu, govori Borbelj Čeko.
- Moj prijedlog je da se to promjeni u Pravilniku te dati mogućnost roditelju da opravda, ali ne neograničeno, kazala je Nimac.
- Čini mi se dobra strategija gdje je Vijeće učenika u jednoj školi napravilo nagrade za učenike koji najmanje izostaju i tako se izostajanje uspjelo smanjiti, rekla je Borbelj Čeko.
U želji da bude što manje ponavljača u školama, ipak ne možemo a da ne primijetimo još neke zanimljive brojeve.
Ponavljača je prije 10 godina bilo mnogo više, posebice u srednjim školama. Sada ih je 2 i pol tisuće manje. Ali zato je danas znatno više nagrađenih učenika, posebice u osnovnim školama. Čak 3 i pol tisuća više nego prije 10 godina. Brojevi su u svakom slučaju za razmišljanje. Pa kada već postoje, ne bi bilo loše da se netko i ozbiljno njima pozabavi.