Kako prijeći aveniju za 15 sekundi?

12.11.2022.

07:05

Autor: Regionalni dnevnik/HTV/Gordan Ćelić/E.P.C.

Prelazak raskrižja često je problem pješacima

Prelazak raskrižja često je problem pješacima

Foto: HTV / HRT

Tzv. pametna rješenja u prometu ponekad građanima stvaraju probleme. Tipkala na semaforima postavljena na zagrebačkim križanjima pješacima su često izvor frustracija, posebno na velikim raskrižjima. Pri prelasku ceste, uz djecu, u posebnoj su opasnosti naši stariji, teže pokretni sugrađani.


Prijeći aveniju Dubrava za 15 sekundi zelenoga svjetla pravi je sportski podvig. Za gospođu Stanu to je nemoguća misija. 


- Taj semafor je prekratak za starije ljude i invalide jer je tu kao raskrižje i iz jednog i drugog smjera. U isto vrijeme idu auti i idemo mi pješaci. Jednostavno, puno puta sam došla u dosta nezgodnu situaciju i nisam znala hoće stat, neće stat, kaže gospođa Stana Čužić


Jednako razmišljaju i pokretniji sugrađani. 


- Mi stariji ljudi ne možemo prijeći tako brzo. Mi sporo idemo, puno ljudi ima sa štakama, kolicima, majke s djecom malom, govori starija gospođa.


- Često puta dođem na pola i već je crveno i onda sam u problemu, kaže drugi prolaznik. 


Problemi su vidljivi, a trajanje ovako objašnjava struka: Zeleno svjetlo za pješake određeno je prosječnom brzinom hoda od 1,2 do 1,5 metara u sekundi. Nakon gašenja zelenoga svjetla slijedi zaštitno vrijeme. 


- Ako ste u zadnjoj sekundi zelenog svjetla stali na pješački prijelaz, onda ćete imati dovoljno vremena da prođete nekom normalnom brzinom. Naravno ako se radi o starijim osobama koje su slabije pokretljive, onda je preporuka da ne kreću u zadnjoj sekundi na zeleno svjetlo, nego da stanu i krenu čim se upali zeleno svjetlo, preporučuje Marko Ševrović s Fakulteta prometnih znanosti.


Osim trajanja zelenog svjetla za pješake, problem mnogim sugrađanima su i tipkala na semaforima, kojih uopće ne bi trebalo biti na velikim i prometnim raskrižjima.


- Tu prolazim često, ali dugo moram čekati. Ne znam što bih vam rekla drugo, kaže jedna prolaznica. 


- Tipkala za pješake su dobra samo na izoliranim križanjima, kada imate samo pješački prijelaz, kao što je recimo kod staračkog doma na Selskoj. Tamo tipkalo funkcionira fenomenalno. Ali kad imate tipkalo kada u svakom ciklusu imate nekoga tko će prelaziti, onda tipkalo nema funkciju nego može izazvati problem osobi koja ne zna da mora pritisnuti tipkalo jer neće dobiti zeleno svjetlo, objasnio je Marko Ševrović.  


Još uvijek kaskamo za Europom, s pametnim semaforima i automatskim upravljanjem prometa. Dok ne uhvatimo korak, možemo se samo nadati što manjem broju stradalih na hrvatskim prometnicama.


Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!