Suša smanjila urod lješnjaka, ali ne i kvalitetu

13.10.2025.

07:00

Autor: Renata Waldman/M.Z./Plodovi zemlje/HRT

Suša tijekom ljeta je prema prvim procjenama smanjila i urod lješnjaka u Orahovici. U nasadima jednog od najvećih proizvođača lješnjaka u ovom dijelu Europe lješnjaka je manje, ali plodovi su odlične kvalitete. 

Lješnjaci su najvažniji sastojak likera koji je i ove godine ponio laskavu titulu - najboljeg na svijetu.

U netaknutoj prirodi istočne Hrvatske nasadi su lijeske. Ove godine rodila je manje i do 30 posto. No, plodovi su iznimne kvalitete, a berba u punom jeku.

- Trenutačno nam je u pogonu 11 samohodnih kombajna što nam je u potpunosti smanjilo potrebnu radnu snagu. Trenutačno skupljamo rimski sortiment jer je on prije otpao. Pod navodnjavanjem imamo nekih 136 hektara novog nasada tako da u planu je provođenje navodnjavanja i na ostalim hektarima, jer zbog velikih klimatskih nepogoda poput suše imamo velikih poteškoća, prinos nam je puno slabiji, rekao je tehnolog Luka Repić.

- S prvom kvalitetom možete postići jako dobru prodajnu cijenu na tržištu. Za sada radimo prvi prohod. Berbu radimo u 2-3 prohoda, zavisi o godini. U prvom prohodu, sad smo na nekih 70 posto berbe tako da nas berba čeka još nekih mjesec i pol dana sigurno, kazao je voditelj proizvodnje lješnjaka Miroslav Radaković.

Posao se obavlja uglavnom strojno. Radi se onako kako to rade najbolji u svijetu. Proizvodnja i berba mehanizirani su kako bi se smanjila radna snaga i troškovi proizvodnje te podignula kvaliteta.

- Pokušavamo optimizirati proizvodnju jer firma ima veliku količinu hektara, velike površine se obrađuju, pa je onda jako teško da par ljudi to sve kontrolira. Uz pomoć digitalizacije uspijevamo na neki način vršiti veći monitoring i praćenje štetnika i bolesti, napominje Repić.

Iznimno važno jer nema dostupnih odgovarajućih zaštitnih sredstava, primjerice za najezdu Smrdljivih Martina koji su ove godine prouzročili štetu na lješnjacima. Ta neželjena vrsta doslovce može poharati ovu kulturu.

- Potrebno ju je pratiti od početka 5. mjeseca pa do same berbe. Istraživanja pokazuju da i u samoj berbi mogu raditi štetu što prijašnjih godina nije bilo problema. Jednostavno je morate pratiti cijelu godinu, jer su štete jako velike, čak 70 - 80 posto. Zna napraviti štetu u nasadu, pojašnjava Radaković.

- Obrađujemo nekih 680 hektara lješnjaka, što se u postocima nalazi nekih 20 posto istarski sortiment, a 80 posto je rimski, dok u starijim nasadima to je više miješani sortiment, navodi Repić.

Od pomno probranih plodova u Orahovici nastaju i vrhunski proizvodi. Dokaz tomu je i ovaj liker koji već drugu godinu nosi naslov najboljeg.

Dvije zlatne medalje na svjetskim natjecanjima u Lyonu i Londonu


- Naš liker od lješnjaka nastaje od naših lješnjaka sa slavonskih nasada. Pažljivim prženjem i meceracijom dolazimo do tog specifičnog okusa. Naravno da smo posebno ponosni na te dvije zlatne medalje na svjetskim prestižnim natjecanjima koje smo osvojili u Lyonu i Londonu, rekao je direktor prodaje i marketinga Agro Invest grupe Bruno Petrović.

- Liker se proizvodi dugotrajnom maceracijom. To podrazumijeva, znači da se odabire kvalitetan lješnjak prve klase koji se nakon toga prži, sjecka, potapa u alkoholu. Taj proces traje minimalno 3 mjeseca kako bi mi taj macerat iskoristili u daljnjoj proizvodnji likera, objašnjava voditeljica prerade lješnjaka Ivana Božiček.

Spoj tehnologije i znanja i ovaj se put pokazao dobitnim. Tekuće zlato od prženih plodova osvojilo je i najzahtjevnija nepca

- To i je naša ideja, da od tog našeg lješnjaka radimo više vrsta proizvoda i otvorimo se i prema retail kanalu i prema inozemstvu. Znači da taj naš lješnjak iskoristimo za proizvode s dodanom vrijednošću. I baš u ovom trenutku i radimo na tim stvarima, od brašna do paste, koji pokazuju zavidnu kvalitetu kao i liker od lješnjaka, navodi Petrović.

- Prošle godine u Londonu osvojili smo visokih 99 bodova, što je najveći broj bodova u povijesti samog ocjenjivanja u ovoj kategoriji alkoholnih pića. Ove godine rezultati se ponavljaju, kazala je Božiček.

U Orahovici se nadaju da će tako i ostati. To više jer proizvodnju namjeravaju povećati. Jer imaju kvalitetnu sirovinu.

- Ono što primjećujemo na tržištu je da se sve više traže proizvodi autentičnog porijekla. Naša misija je preko našeg lješnjaka, našeg likera, a i ostalih proizvoda predstaviti Hrvatskoj i svijetu ono najbolje što Slavonija ima. To je spoj tradicije vrhunske kvalitete i inovacije, zaključuje Petrović.


Dobrodošlo da ne izvozimo sirovinu, nego gotov proizvod. Dodatna prednost kada ga, kao ovaj orahovički, prepozna i svjetsko tržište. Recept za siguran uspjeh.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!