Novinari Hrvoje Antonio Belamarić i Saša Užarević istražili su na koje probleme u prometu nailaze osobe s invaliditetom.
Osobe s invaliditetom često se suočavaju s mnogobrojnim izazovima u prometu.
Problemi s parkiranjem, fizičke prepreke, nedostatak prilagodbi za osobe s invaliditetom samo su neki od problema s kojim se susreću. Iva Habek vozački ispit položila je prije četiri godine i tada je kupila automobil.
- Bila je to dosta dobra odluka s obzirom na to da živim u prigradskom naselju u Dubravi i dosadilo mi je čekanje autobusnih linija, pa sam 2020. odlučila ići na vozački. Naravno, automatski mjenjač zbog slabije desne noge i mogu reći dosta dobro iskustvo koje podiže samostalnost, ali i dosta stresno iskustvo s obzirom na prometne gužve i čepove koji se vrlo često stvaraju u svim dijelovima grada, rekla je Iva Habek, studentica.
Iva Habek, studentica
Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT
Problemi s parkingom
Iva naglašava, najveći problem je parking.
- Unatoč tome što imam europsku karticu za osobe s invaliditetom, invalidskih parkinga vrlo često nema, a općenito svi koji žive u Zagrebu znaju kolike su gužve na uobičajenim parkirnim mjestima. Drugi problem je puno izgubljenog vremena od Dubrave do Prisavlja, jučer sam se vozila sat i 20 minuta, dodala je.
Kao druge izazove u prometu spominje infrastrukturu koja se nije mijenjala godinama, promjenu broja stanovnika u naseljima kao što su Sesvete i Dubrava i konstantne radove.
- Recimo jučer je zatvorena jedna cesta u Dubravi i onda se sve slijeva na aveniju koja to ne može popratiti, ispričala je.
Ističe da se nije susrela s diskriminacijom u prometu iako je svjesna da ona postoji.
- Pa nisam se susrela, ali svjesna sam da stereotipi i dalje postoje da su žene lošiji vozači, da imaju manjkavu percepciju i snalaženje u prometu, kazala je.
Previše vozila u prometu i zastarjela infrastruktura
Krunoslav Ormuž sudski vještak u prometu i strojarstvu kaže kako problemi sigurno postoje.
- U zadnjih 10-ak godina gotovo za pola je porastao broj automobila koji su registrirani u RH. Naime, danas smo preskočili 500 osobnih automobila na 1000 stanovnika, a infrastruktura je ostala ista kao i prije puno godina što rezultira velikim problemima u prometu u smislu protočnosti prometa i novim idejama u prometu, pa imamo jako puno dostavnih automobila, dostavljača, koji vrlo često na neprimjerenim mjestima zaustave svoje vozilo, kao i taksiji, i naprave zagušenje u prometu, pojasnio je
Krunoslav Ormuž, sudski vještak u prometu i strojarstvu.
Krunoslav Ormuž, sudski vještak u prometu i strojarstvu
Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT
Prilagođenost parkirnih mjesta za osobe s invaliditetom - ima li ih dovoljno?
- Mislim da treba biti puno više parkirnih mjesta za osobe s invaliditetom. Parkirna mjesta za osobe s invaliditetom bi trebalo rekonstruirati tako da zbog povećanja veličine automobila, a i zbog posebnih potreba vozača, odnosno suvozača s invaliditetom, ta mjesta moraju porasti i biti veća. Odnosno, vrlo jednostavna rečenica - kada se vozimo kroz grad i vidimo da su sva parkirna mjesta namijenjena invalidima zauzeta, onda ih apsolutno nema dovoljno. Mora biti slobodnih mjesta da ljudi mogu pristupiti uz napomenu da se kvaliteta društva, a i države ocjenjuje po tome kako se brinemo za građane koji imaju posebne potrebe, rekao je sudski vještak.
Treba porasti kultura vožnje i obzirnost prema osobama s invaliditetom.
- Mislim da bismo trebali na neki način obilježiti vozila kojim upravljaju invalidi da se kod drugih ljudi osigura da budu pristojniji u prometu, dodao je.
Krunoslav Ormuž i Hrvoje Antonio Belamarić
Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT
Socijalna jednakost
Pristupačnost u prometu osobama s invaliditetom važan je temelj socijalne jednakosti.
- Automobile koji moraju biti posebno prilagođeni da bi njima mogli upravljati vozači koji ne mogu upravljati normalnim automobilima, treba doraditi. I oni moraju proći proces testiranja u centru za vozila. Kada razgovaramo o broju automobila, to je ustvari vrlo mali broj. Od 2007. je u Hrvatskoj izdano 1900 atesta, dakle da su automobili bili prilagođeni, otkrio je.
- Dvije stvari treba učiniti. Jedna jest da država osigura besplatnu adaptaciju automobila za osobe s invaliditetom, odnosno da se njih na svaki mogući način oslobodi da takvi vozači voze što je moguće novije automobile, naglasio je.
Kako bi se riješili problemi osoba s invaliditetom u prometu, svakako su potrebna bolja zakonodavna rješenja, edukacija javnosti i bolja prometna infrastruktura u budućnosti.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!