Hrvatski savez udruga za mlade i studente s invaliditetom zadao si je misiju da u svim područjima educiraju učenike i profesore o univerzalnom dizajnu i zapošljavanju osoba s invaliditetom, te da podsjete da se s malo truda važne promjene mogu napraviti.
2005. skupina aktivista pokrenula je udrugu Zamisli, s vremenom su nastajale i druge udruge, a 2009. osnovan je SUMSI, Hrvatski savez udruga za mlade i studente s invaliditetom.
- Naš cilj je da naši programi koji postoje, pogotovo od osnutka, idu u kontinuitetu, znači da se stalno provode tako da se možemo pohvaliti programom radio emisije Hodalica koji ide svakog četvrtka na Radio Studentu, edukacijama u školama o osobama s invaliditetom. Dakle, u osnovnim školama smo do sada preko devet stotina radionica održali na tu temu. Vodimo osobne asistente. Nadamo se da ćemo voditi i program Zaželi kad sad krene, kaže Denis Marijon, predsjednik Hrvatskog saveza udruga za mlade i studente s invaliditetom - SUMSI.
Dodaje da su se bavili i kazalištem, a da su odnedavno ušli i u program prilagodbe literature za slijepe i slabovidne studente.
- Još jedan program koji svakako želim spomenuti je "Zajedno kroz izazove" kroz koji povezujemo poslodavce i osobe s invaliditetom koje žele raditi. Dakle, da se osobe s invaliditetom aktivno uključe u pronalazak posla, ističe Marijon.
Denis Marijon
Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT
- Ono što mi radimo direktno sa studentima je prilagodba literature, ali dakle, naše članice su ustvari udruge. Mi smo savez, članice su udruge, a udruge okupljaju korisnike ili članove, a to su vrlo često studenti, pogotovo kroz udrugu Zamisli. Ne možemo reći da situacija nije puno bolja nego nekad. Dakle, nekad je stvarno bilo da na prste jedne ruke možete nabrojiti osobe s invaliditetom koje su uspjele završiti fakultet i zaposliti se. Situacija je bolja, no međutim, još ima prepreka, upozorava Marijon.
Sa sveučilištima u Rijeci, u Splitu i u Koprivnici imaju sjajnu suradnju već desetak godina:
- Jedini problem je bio gotovo 20 godina sa Sveučilištem u Zagrebu, no sada vidimo da dolazi jedna nova struja. Upravo smo dana u suradnji s njima na nivou Sveučilišta u Zagrebu mi kao savez SUMSI držimo edukaciju profesorima baš u univerzalnom dizajnu, dodaje Marijon.
Udruga "Zamisli"
Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT
Važnost univerzalnoga dizajna
Predsjednik SUMSI-ja ističe veliku važnost univerzalnog dizajna za prostore dostupne svima:
- Kad nešto radite, nemojte to raditi za osobe s invaliditetom. Ili je pristupačno svima ili nije nikome kako treba ili, kako volimo reći, naši su najbolji saveznici roditelji s djecom u kolicima, tamo gdje njima nešto odgovara, odgovara i nama i obratno. Dakle, postoji u
Švedskoj i
Njemačkoj stajalište prilagođeno za tramvaj, a onda tramvaj dođe na stajalište i svatko može ući tko nema teškoća kod kretanja i u kolicima, roditelj s dječjim kolicima, starija osoba koja se teže kreće, tako da postoji način da se sve prilagodi, da bude pristupačno svima, napominje Marijon.
SUMSI podržava i akciju osoba s amputiranim udovima, koje imaju problem s pronalaženjem raznih pomagala za svoje kretanje, zagovaraju i bolja kolica i druga ortopedska pomagala:
- Tako je, mi smo u stalnoj komunikaciji. To je nešto što se tiče svih nas, a ne samo osoba s amputacijom i svih nas koji imamo potrebu za ortopedskim pomagalima, bilo da smo u kolicima, da smo s amputacijom, da smo slijepi, gluhi ili nešto treće. Imamo isti problem, a to je problem zastarjelosti ortopedskih pomagala, kaže Marijon.
Denis Marijon
Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT
Nove tehnologije i ortopedska pomagala
S novom tehnologijom razvijaju se moderna ortopedska pomagala, međutim ona presporo ulaze u sustav, a kvalitetna kolica su četiri puta skuplja nego što
HZZO daje doznaku novca.
- HZZO daje za obična kolica 800 eura, za aktivna oko 1400, a realno prava kolica koštaju šest do osam tisuća eura, što se na prvu čini puno, ali ustvari nije puno zato jer to trebaju biti stvarno posebni materijali i posebne legure. To nije bicikl koja se vozi 15 minuta dnevno, nego smo mi u kolicima doslovno od jutra do mraka i tako pet, sedam ili deset godina, tako da ona moraju biti ergonomska, moraju biti kvalitetna, ističe Marijon.
Još uvijek u većim gradovima, pa ni glavnom gradu nemamo taksije prilagođene osobama s invaliditetom:
- Koliko znam i koliko sam čuo od ljudi, takvi taksiji su, nažalost, objektivno dosta skuplji zato jer to treba biti kombi koji bi imao dizalicu za osobe u kolicima. Međutim, mi svi očekujemo da će se država, općine i gradovi uključe i sufinanciraju neke akcije takve vrste. Isto kao što bi bilo dobro sufinancirati autoškole koje u koje mogu polagati osobe s invaliditetom, smatra Marijon.
Savez SUMSI trudi se potaknuti veću zaposlenost i samozaposlenost osoba s invaliditetom, te radi na većoj integraciji i inkluziji mladih s invaliditetom u širu društvenu zajednicu. Nastavljaju marljivo raditi na pristupačnijoj budućnosti.
- Razmišljajmo o univerzalnom dizajnu, razmišljajmo da je cijeli svijet shvatio prije 30 ili 50 godina da ako ima jedan kafić ili manji restoran ili slastičarnicu koja nema dovoljno široki WC za osobe da osobe u kolicima idu unutra, onda nema potrebe raditi jedan poseban za osobe u kolicima, jedan za osobe koje nisu s invaliditetom, nego jedan koji je dovoljno širi i na taj način po principu univerzalnog dizajna se 95 posto toga može prilagoditi, zaključuje Denis Marijon.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!