Da stare odbačene automobilske gume mogu biti od velike koristi, dosjetili su se naši znanstvenici koji su od njih izradili bukobrane – barijere za zaštitu od buke cestovnog prometa.
05.09.2025.
09:24
Autor: Nikolina Dragošević/B.M.V./Prometej/HRT
Da stare odbačene automobilske gume mogu biti od velike koristi, dosjetili su se naši znanstvenici koji su od njih izradili bukobrane – barijere za zaštitu od buke cestovnog prometa.
Prema dostupnim podacima, 125 milijuna ljudi izloženo je razini buke koja je veća od dopuštene. Također, cestovni promet zbog ispušnih plinova vozila znatno pridonosi onečišćenju zraka. Kako bi se kućanstva blizu velikih prometnica zaštitila od jake buke, upotrebljavaju se bukobrani od gumenih granula dobivenih reciklažom starih automobilskih guma.
- Inovativnost samog proizvoda leži u činjenici da je absorpcijski sloj sačinjen u iznosu od 40% od gumenih granula koje su dobivene recikliranjem starih automobilskih guma. Ali ako bismo to pretočili u nekakve konkretne brojeve, to znači da bismo za jedan kilometar barijere za zaštitu od buke koja bi bila visoka 3 metra, što je nekakva prosječna visina barijere za zaštitu od buke reciklirali 66,3 tone automobilskih guma, odnosno drugim riječima to je 8000 guma, rekla je dr. sc. Katarina Vranešić, Građevinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.
Bukobran se godinama kontinuirano unapređivao. Naime, odabran je optimalni udio gumenih granula, a da pritom mehanička svojstva barijere ostanu i dalje zadovoljena.
- Nismo se vodili samo karakteristikama absorpcije zvuka jer barijera mora zadovoljiti nekakva druga svojstva kao što su recimo mehanička svojstva. Tako da nam je bilo bitno kada će se nova barijera jednom implementirati da bude učinkovita što se tiče same zaštite od buke, da bude sigurna i naravno da ne predstavlja nikakvu opasnost za mjesto na kojem je ugrađena, dodaje Vranešić.
Također, kako bi dodatno povećali svojstva apsorpcije zvuka, napravljen je redizajn. Naprednim računalnim simulacijama analiziralo se nekoliko različitih modela kako bi se došlo do najboljeg rješenja.
- Igrali smo se s orijentacijom samih valova na nosivom sloju, koji su prije bili položeni vertikalno, sada smo ih okrenuli u horizontalni smjer, a isto tako napravili smo proširenje na gornjem sloju samog apsorpcijskog sloja, ističe.
Kako bi napravili iskorak, putem projekta CIRCLEAR znanstvenici žele proizvesti barijeru nove generacije koja osim zaštite od buke nudi i mogućnost pročišćivanja onečišćenja iz zraka.
- U projektu pokušavamo razviti proizvod koji osim svojstava zaštite od buke, također reducira onečišćenje zraka koje dobivamo od ispušnih plinova cestovnih vozila. Na način da kroz samu barijeru usisavamo zrak direktno s prometnice, pročišćavamo ga kroz vodene filtere i ispuhujemo nazad na prometnicu čisti pročišćeni zrak. Na taj način direktno na mjestu nastanka onečišćenja zraka, djelujemo na način da se to onečišćenje ne širi dalje u okoliš nego da ga odmah na izvoru pročistimo. Integracija zidova za zaštitu od buke zajedno sa stražnjom stranom s pročišćivačem zraka koji onda ima dvojaku funkciju rekao je prof. dr. sc. Ivo Haladin.
Ovaj sustav testiran je u industrijskim i urbanim lokacijama, pri čemu je zabilježeno poboljšanje kakvoće zraka čak za 50 %.
- Proizvod koji razvijamo je jedinstven na europskom čak i svjetskom tržištu i jako nam je drago da prema našim analizama tržišta postoji dosta veliki tržišni potencijal. Gradovi u regiji, u Italiji su već zainteresirani za primjenu ovakvih rješenja, tako da smo vrlo uvjereni da će u skorijoj budućnosti takve barijere biti prisutne na našim cestama, navodi Haladin.
Ne sumnjamo da će inovativni bukobran koji istodobno pruža zaštitu od buke cestovnog prometa te osigurava pročišćivanje ispušnih plinova cestovnih vozila pronaći primjenu na tržištu i na taj način poboljšati našu svakodnevicu u velikim gradovima.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!
Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora