Aco Stanković u sirani Pennar
Foto: Vjetar u kosi / HRT
Jezdeći na motoru Aco Stanković se u petoj epizodi HRT-ova serijala Vjetar u kosi ponovno dizao u vrtoglave visine, a potom spuštao u nizine gdje ga je čekala okrijepa. Dramatičnim Dolomitima se ovaj put približio i žičarom, u podnožju Alpa kušao rižoto od jabuka i najskuplji kravlji sir na svijetu, odao poštovanje kod jednog od najvećih spomenika žrtvama rata na svijetu, a našao je vremena i da nam predstavi svoj vjerni motor.
Nema ničeg boljeg nego ljeti biti u Alpama, smatra Aco, jer na moru je vruće, i kad bi mogao birati, svako bi ljeto provodio u planinama.
Iako ga je malo pekla savjest što se na jedan od vrhova Dolomita, na nadmorskoj visini od oko 2 tisuće metara, popeo žičarom, nije mogao sakriti oduševljenje atmosferom koja stvara osjećaj letenja, a istovremeno je surova i podsjeti čovjeka koliko je malen i beznačajan.
- U podnožju ove planine nalazi se prijevoj Falzarego, na 2100 metara nadmorske visine. To je jako lijep prijelaz za motoriste premda je u ljetno doba godine prepun turista i biciklista, moram priznati da su velika opasnost na cesti, pogotovo kad se uspinju. Stazom se može doći na oko 2700 metara. Zanimljivo je da je cijeli ovaj kraj ispunjen sjećanjima. Za vrijeme Prvog svjetskog rata tu su se vodile teške borbe između Austro-Ugarske i Italije. Talijani su čak prokopali jedan tunel ispod austougarskih položaja, a ratovalo se i ginulo za pitaj boga čije interese, ispričao je Aco.
Tajne Acinog motora
Nakon što je u čarobnim Dolomitima napravio stanku da očisti i podmaže lanac na motoru, Aco je odlučio pobliže nam predstaviti svog ljubimca kojeg vozi u petoj sezoni Vjetra u kosi:
- Motor je važan dio putopisa. Za razliku od prošle godine kad je bilo deset konja, ove godine je skoro pa pedeset konja. Međutim, neki će reći da to ne ide s mjesta, jer ima motora i od 150 konja. No, ide s mjesta, dobar je i za Alpe. To je "old school" motor s kojim možeš voziti i po gradu i okolici, ali možeš otići i na neki dulji put, kaže Aco.
Po autocesti može postići i do 140 km/h. Ima klasičan ovjes:
- Dakle, dosta je mekan. Nema jurcanja u zavojima. Troši oko 4 litre i s punim rezervoarom može preći 300-tinjak kilometara. Sjedalo ne izgleda baš udobno, ali u sat i pol vožnje nemam nikakvih problema. Moja pozadina to trpi. Motor je inače proizveden u
Indiji, dodaje Aco.
Kako je Aci "sjeo" rižoto s jabukama?
Put je našeg Acu dalje odveo u nizinu Južnog Tirola gdje je posjetio veliku plantažu jabuka i hotel koji se na njoj nalazi. Dočekala ga je Maria Pircher koja je nastavila obiteljski posao koji traje već 45 godina.
Većinu jabuka, ističe Maria, prodaju otkupljivačima, a od preostalih 30 posto proizvode svoja domaća pića: sok, pjenučac i jabukovaču koja je 2019. godine bila proglašena najboljom na svijetu.
U hotelskom dijelu ponude je luksuzan smještaj sa svim mogućim dodacima za opuštanje te neobična kulinarska ponuda. Marijin parter Christian Pircher Verdorfer Aci je, naime, ponudio da kuša rižoto s - jabukama i koromačem.
- Htjeli smo stvoriti jela koja povezuju Južni Tirol, Alpe i Italiju i Mediteran, objasnio je Christian.
Rižoto s jabukama ekskluzivno je jelo i po cijeni. Porcija stoji 40 eura, a okus se Aci svidio:
- Kiselkasto je pomalo, a jabuke mu daju notu laganosti, tako da mislim da bih tri ovakve porcije mogao pojesti, a ne jedno, no s obzirom na to da smo u hotelu ove kategorije, mora biti ovako - tamni tanjur, zeleni rižoto garniran različitim povrćem, tek toliko da krene klopa, zaključio je Aco.
Najskuplji kravlji sir na svijetu
U gradiću
Asiagu Aco je posjetio jednu od najvećih sirana u Italiji. Tamo su tradiciju proizvodnje sira počeli redovnici još u 16. stoljeću, a tradicija se prenosi do današnjih dana.
- Ovo je jedino mjesto čije ime nose čak dvije vrste sira, ponosno ističe direktor sirane
Fiorenzo Rigoni.
Tajna kvalitete je, dodaje, u prvorazrednom mlijeku koje dobivaju od krava s alpskih pašnjaka. U skladištu zrije čak 20 tisuća kolutova sira.
Među njima je i sir proizveden još 2009. godine:
- Star je 14 godina, a cijena mu je 350 eura za kilogram. Riječ je o najskupljem kravljem siru na svijetu. Treba ga redovito okretati da ne pukne s jedne strane. Riječ je o siru proizvedenom od svježeg mlijeka, a ne pasteriziranog, objasnio je Fiorenzo.
Jedno od najvećih vojnih groblja na svijetu
Asiago Sacrario jedan je od najvećih spomenika poginulima u Prvom svjetskom ratu u Italiji, a i na svijetu. Ondje je pokopano oko 54 tisuće boraca, a među njima ima i Hrvata. Građen je 5 godina, a otvoren 1938. godine.
Acu je ondje dočekao potpukovnik Giuseppe Margoni, ravnatelj Vojnog svetišta Asiago, koji je ispričao jednu od potresnih priča koje čuva to mjesto:
- Riječ je o tipičnoj priči jednog vojnika u rovu. Znao je da iduće jutro odlazi na bojište. Napisao je pismo, koje je ovdje izloženo, 3-4 sata prije smrti. Znao je da odlazi u sigurnu smrt, a pismo je bio predao zapovjedniku. Njegovo truplo nađeno je 41 godinu poslije. U njegovoj odjeći nađeno je mladićevo pismo umrljano krvlju njegova zapovjednika. Pismo je simbol života svakog vojnika u rovu. Nedostajali su mu obitelj, roditelji, sestre... Svoje posljednje misli darovao je upravo njima koje je najviše volio. To je nešto jedistveno, rekao je potpukovnik Margoni.
Pod dubokim dojmom suočavanja s prošlošću punom, kako je ustvrdio, nasilja i zvjerstava, Aco je nastavio putovanje prema šestoj avanturi Vjetra u kosi, koja ga vodi u sjevernu Italiju.
Ako ste propustili ovu epizodu, možete je besplatno pogledati na našoj multimedijskoj platformi HRTi, gdje su dostupne i prethodne epizode i sezone.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!