20:48 / 19.04.2021.

Autor: HRT/Dnevnik/Hina

Ne stišava se spor HAZU-a i Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti

Bukovčeva "Mlada patricijka"

Bukovčeva "Mlada patricijka"

Foto: Vijesti iz kulture / HRT

Ne stišava se spor Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti (HAZU) i Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti (NMMU) oko vlasništva nad umjetninama.

Nakon što je prije nekoliko dana Akademija jasno dala do znanja da se ne namjerava ni pod koju cijenu odreći vlasništva, pristajući pri tom da djela ostanu u Muzeju, no zahtijevajući da se sklopi ugovor o pravu na vlasništvo, oglasio se ravnatelj Muzeja Branko Franceschi. 


Tvrdi da je riječ o umjetninama koje su dijelom upisane u knjigu Inventara Muzeja, a dijelom otkupljene od tadašnjeg JAZU-a, te da današnja akademija nema pravne osnove za polaganje prava vlasništva.



- Moderna galerija se 1974. godine također u znanju Jugoslavenske akademije znanosti i umjetnosti u sudskom postupku po zakonima isključila i rastala iz sveze sa JAZU zajedno sa zbirkom koja je po zakonu o muzejima i zakonu o kulturnom dobru zaštićena kao jedinstvena i nedjeljiva cjelina, rekao je Branko Franceschi, ravnatelj Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti.

HAZU ostaje pri svom prijedlogu


- Takav iskrivljeni pristup ne pridonosi rješenju prijepora i odraz je izbjegavanja da se priznaju pravno relevantne činjenice, stoji u priopćenju HAZU-a, koje je uslijedila nakon izjave NMMU-a.


Iza akademije dodaju da "ostaju i dalje pri svom prijedlogu mirnog rješenja prijepora sklapanjem ugovora kojim bi se NMMU-u omogućilo upravljanje Akademijinim umjetninama u Akademijinom prostoru koji sada koristi."

Iz izjave HAZU-a

Iz izjave HAZU-a

Foto: Vijesti iz kulture / HRT

NMMU poziva Hrvatski sabor da pristupi reviziji Zakona o HAZU


Nacionalni muzej moderne umjetnosti jučer je pozvao i Hrvatski sabor da se uključi u rješavanje spora i "razmotri štete po državnu imovinu i kulturno dobro prouzročene primjenom Zakona o HAZU, te da pristupi njegovoj reviziji i da se transparentno prikaže trošenje enormnih javnih sredstava dodijeljenih HAZU."


NMMU traži i da Državno odvjetništvo Republike Hrvatske (DORH) istraži pravnu valjanost te razmjere i izvore nekretninskoga bogatstva Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, stoji u izjavi koju je u ponedjeljak uputio javnosti Ured za odnose s javnošću NMMU-a, donedavne Moderne galerije.


Kako je istaknuto, izjava je objavljena u povodu konferencije za medije koju je u petak, 16. travnja održalo Predsjedništvo HAZU, a koje je tada, ustvrdio je NMMU, "zamjenom teza tumačilo svoje zahvaćanje u državnu imovinu i kulturna dobra kao ugrozu svoga postojanja i nacionalnih interesa i pritom iznijelo niz neistina".

NMMU

NMMU

Foto: Vijesti iz kulture / HRT

O 'ugrozama' kojima je izložen HAZU


Vezano uz tvrdnje Predsjedništva o ugrozma kojima je izložen HAZU, NMMU navodi da HAZU godišnje dobiva 62,5 milijuna kuna iz državnoga proračuna te da su netom potpisani ugovori o dodjeli nepovratnih sredstava za provedbu mjera zaštite kulturne baštine financirane iz Fonda solidarnosti EU prema HAZU 'teški' nešto više od 338 i pol milijuna kuna i iznose više d 40 posto od ukupno ugovorenih sredstava sa svim potražiteljima, crkvama i muzejima.


- Vodstvo HAZU zaboravilo je da im je uza sva državna kulturna dobra na koja su se uknjižili kao vlasnici, 1996. u zamjenu za Vranyczanyevu palaču koja je po dogovoru trebala u cijelosti pripasti Muzeju, država dodijelila zgradu dotadašnjega Kemijskog instituta na Strossmayerovom trgu, koja je potom u cijelosti i obnovljena sredstvima iz Državnog proračuna za Knjižnicu HAZU, a Muzej nije dobio ništa, stoji, među ostalim, u izjavi NMMU-a.


Podsjeća se da je današnji NMMU kao samostalna institucija osnovan 1905., a Likovni razred HAZU 1919., te da NMMU djeluje u Vranyczanyevoj palači od 1934. koju je Banovina Hrvatska kupila 1939. javnim sredstvima za potrebe Muzeja.

Bukovčeva "Mlada patricijka"

Bukovčeva "Mlada patricijka"

Foto: Vijesti iz kulture / HRT

Po diktatu komunističke vlasti Muzej 1947. pripojen JAZU


Dodaje se da je "po diktatu komunističke vlasti i unatoč protivljenju struke i uprave Muzej 1947. pripojen JAZU koji tek tada prvi put ulazi u Vranyczanyevu palaču kojoj je danas pravnim čudom vlasnik".


Navedeno je kako te iste godine, po konceptu JAZU-a, počinje razmještanje umjetnina iz Strossmayerove galerije prema Muzeju, a iz Muzeja prema Strossmayerovoj galeriji, Kabinetu grafike JAZU i Gliptoteci JAZU, a sve umjetnine se po važećim muzeološkim pravilima i pod upravom JAZU upisuju u zbirku Moderne galerije, a ne 1974. kako to danas tvrdi HAZU.


U izjavi se napominje da je 1974. po važećem zakonu Muzej razdružen od JAZU zajedno sa zbirkom koja je po Zakonu o muzejima i Zakonu o kulturnom dobru tada i zaštićena u cijelosti kao nacionalno i nedjeljivo kulturno dobro.


- Od 1047 umjetnina na čije se vlasništvo danas bez pravne osnove poziva HAZU, te 1947. iz zbirke Strossmayerove galerije u zbirku današnjega NMMU-a voljom JAZU izlučeno je 347 umjetnina, među kojima i 'Mlada patricijka' Vlahe Bukovca i, ponavljamo, voljom JAZU, po muzeološkim pravilima sve su te umjetnine upisane u Inventarnu knjigu Muzeja, istaknuto je.


Ostale umjetnine koje, kako tvrdi NMMU, HAZU "svojata" otkupljene su namjenski javnim sredstvima za zbirku Muzeja koja je država uplaćivala na račun JAZU kao tadašnjeg upravitelja te su odmah inventirane u zbirku Muzeja.


Što se pak tiče Vranyzcanyeve palače zgrada je, navedeno je, nakon osamostaljenja Hrvatske, prešla iz statusa društvenoga u status državnoga dobra u koje je u jeku Domovinskog rata kao vlasnik upisan HAZU.


- Mišljenje DORH-a prema zabilježbi HAZU kao vlasnika Vranyczanyeve palače, kao i prema vlasništvu 'Mlade patricijke' je negativno. Podsjetimo da je Općinski sud u Zagrebu u dva navrata vlasništvo nad 'Mladom patricijkom' dodijelio muzeju, a tek je Županijski sud sliku dodijelio HAZU, stoji u izjavi.


Kako se tvrdi, "Muzej od 1947. stagnira, kao i sve kulturne institucije i nekretnine kojima je HAZU vlasnik. Suprotno tvrdnjama HAZU o zaštiti nacionalne kulture, kulturnoj javnosti je dobro poznata zapuštenost institucija i nekretnina pod paskom HAZU kako onih doniranih, tako i onih u koje je upisana po svom tumačenju zakona".


- Nama svima kao građanima, a nadasve članovima i članicama HAZU koji se opetovano pravdaju da ništa ne znaju o potezima vlastite uprave, preostaje da se zapitamo koja je svrha ovakve Akademiji i ispunjava li ona svojim postupcima deklarirano poslanje. Ili, u protivnom možemo prihvatiti da je vještina manipuliranja pravnim procesima i sustavom isto što i deklarirana briga o nacionalnim interesima i kulturnom dobru, zaključne su riječi izjave NMMU-a.


HAZU je pak u petak, komentirajući aktualne prijepore oko njihovih umjetnina s donedavnom Modernom galerijom, ustvrdi kako je traženje da se odreknu svog vlasništva najveći napad na Akademiju od njezina osnutka.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!