Gajeta u Turopolju čeka nove maestrale

15.02.2021.

07:08

Autor: More/HRT

Gajeta iz turopljske garaže
Gajeta iz turopljske garaže
Foto: More/Kristina Tartaro / HRT

Medvednica i Samoborsko gorje. Upravo ovdje Andro Kovačić restaurira gajetu. U vinograd čovjeka koji nema veze morem, stigla je prije devet godina.

Put nas je doveo u Turopolje, u Veliku Mlaku gdje se u jednoj garaži smjestila jedna drvena gajeta. Već godinama je obnavlja Andro Kovačić zaljubljenik u more, brodove i ribolov, navodi novinarka Kristina Tartaro.

- Nemam veze se morem, u mojoj obitelji nitko nije iz morskih krajeva, rekao je Andro Kovačić.

Otkud ljubav prema brodovima, kaže, ne zna.

- Oduvijek sam dane na moru provodio na nekakvom plovilu, nikad nisam bio vezan uz kopno i bila mi je želja jednog dana imat svoju pokretninu na moru.

Pokrenuo se Andro prije devet godina. U Baškoj na Krku kupio je gajetu iz 68. i upustio se u restauraciju. Brod je s Krka dopremio u Sveti Ivan Zelinu - ravno u vinograd.

- Kad sam ga dopeljao prva reakcija susjeda je bila, pomislili su da ću bačve radit. Nisu mogli vjerovat da sam brod dopeljal u ovaj kontinentalni dio Hrvatske radi restauracije.

Osim u vinogradu, a prije nego je stigla do Velike Mlake, provela je gajeta jedno vrijeme i u samom centru Zagreba.

- Zračne linije možda petstotinjak metara od katedrale, tako da iz dvorišta gdje sam radio tada na brodu moglo se vidjet tornjeve.

Galerija
Andro obnavlja gajetu devet godina, Foto: More/HTV/HRT
    Andro obnavlja gajetu devet godina, Foto: More/HTV/HRT    Andro obnavlja gajetu devet godina, Foto: More/HTV/HRT    Andro obnavlja gajetu devet godina, Foto: More/HTV/HRT    Andro obnavlja gajetu devet godina, Foto: More/HTV/HRT

Nema dijela broda koji nije skinuo, pregledao, reparirao. Sve je preneseno i na papir.

- Brod je cijeli dokumentiran u ovakvom obliku. Svi dijelovi broda sve dimenzije su unesene. Ovo je moj otac radio, on je starog strojarskog kova tako da je odvojio vrijeme i volju za to. Svaki dio broda u svim dimenzijama u mjerilu. Nije puno dijelova mijenjano, otprilike 90 posto je originalnih dijelova, 10 posto koje sam radio iznova, ističe Kovačić.

Sve što je radio iznova, Andro je radio ručno.

- To su alati koji su se nekad koristili. Za oblikovanje drveta nisam koristio ništa od elektromodernih strojeva. Ja sam po struci strojarski tehničar i radim u struci i nije me bilo strah upustit se u oblikovanje drveta.

Kad je motor u pitanju tu je svoj na svome.

- Motor je bio izvađen iz broda van, kompletno je bio rastavljen, skinuta stara boja, svi dijelovi su pregledani, sve je novo naručeno do zadnjeg šarafića.

Usput je, kaže, napravio i neke modifikacije - prenio komande na timun, ugradio suvremene uređaje.

Problem je bio vratiti teški motor ponovno u brod, ali i tu se snašao.

- Ja sam improvizirao s dvije lojtre ili skaline i preko njih sam stavio štange i preko gurtni.

Tko je razumio, razumio je, no jasno je da Andro ništa nije prepustio slučaju. Ipak lijepe su mu se slučajnosti događale usput.

- Jedno brodogradilište u Zagrebu, došao sam kod njih kupit smolu i isto čovjek kad je čuo da radim u Zagrebu brod rekao je , mali odi vidi tu imaš 30 bačvi praznih ne možemo istočit ostatak - nosi sve. Tako da sam uzeo svih 30 bačvi u svakoj po dvije kile smole i super.

Plastificiranje je oduzelo najviše vremena. A za to se, kaže, odlučio iz praktičnih i financijskih razloga.

- Po meni je to dobra stvar ali čovjek mora znat što radi i svaki segment mora napravit u srž.

Iznutra je to, kaže, pravi drveni brod. U dušu Andro poznaje svoju gajetu. Zove se Tuka Tuka.

- Pretpostavljam da je po zvuku motora kao tuk tuk tuk. Ostavit ću originalno ime broda jer mislim da je kreativno.

Još nešto je tu radi kreativnosti.

- Brod se ljulja zato da mi daje poticaj da radim jer svaki put kad se zaljulja imam osjećaj da sam na maestralu.

A kad će Tuka Tuka u more ni Andro se ne usudi prognozirati. Devet godina, kaže, traje ova priča. Za desetu obljetnicu, nada se ponovnom susretu s maestralom.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!