Jedna o najpoznatijih putničkih agencija bivše Jugoslavije

19.06.2025.

07:01

Autor: Zdravka Giacometti/V.M./Dobro jutro, Hrvatska/HRT

Knjigu o jednoj o najpoznatijih putničkih agencija bivše Jugoslavije, a i Hrvatske, o dubrovačkom Atlasu, izdala je Izdavačka kuća Meridijani, kako se ne bi zaboravili svi uspjesi i zasluge ove tvrtke iznimne za hrvatski turizam.

"Atlas - svjedoci vremena" je knjiga o uspješnoj putničkoj agenciji iz Dubrovnika koja više ne postoji:

- Ova knjiga poznate turističke novinarke Silvane Jakuš donosi priču o vodećoj turističkoj agenciji Atlas, koja je bila zapravo najveća turistička agencija u bivšoj Jugoslaviji i Hrvatskoj. Ispričana je na jedan zanimljiv i drugačiji način. Autorica je imala velik posao jer je kompletna dokumentacija tvrtke bačena, tako da nije imala arhivsku građu na temelju koje bi pisala knjigu. Nakon privatizacije dokumentarna građa je nestala, kaže Petra Somek, urednica Izdavačke kuće Meridijani.

Autorica je razgovarala s više od osamdeset sugovornika, radnicima ili direktorima Atlasa, ljudima iz politike i gospodarstva.

- Bilo mi je neočekivano teško kad smo počinjali. Mislila sam da će biti jednostavnije i da će trajati kraće. Međutim, priča je rasla, svaki novi sugovornik je nametao i neku novu temu i novo istraživanje. Bilo mi je teško i zbog toga što je to vrlo, vrlo emotivna priča i priča o mnogim detaljima za koje kao turistička novinarka nisam nikad niti znala. Zapravo, rekla bih da se ne radi o detaljima, nego se radi o vrlo važnim stvarima koje nismo znali kao što je recimo utjecaj politike i okolnosti u kojima se radilo, odlična poslovna filozofija u vrijeme kad je ona bila za mnoge u hrvatskom gospodarstvu još posve nepoznati pojam, napominje Silvana Jakuš.

Silvana Jakuš

Silvana Jakuš

Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT

Nastajanje knjige potaknula je dugogodišnja direktorica Atlasa Pave Župan Rusković.

- Atlas je zavrijedio imati svoju knjigu i mislim da je to ne samo priznanje ljudima koji su ga stvarali više od sto godina sve skupa, nego i kao putokaz mladim generacijama da na neki način vide kako znanje, stručnost, trud i privrženost firmi uvijek donosi uspjeh i rezultat, kaže Župan Rusković.

Dodaje da Atlas nije bio samo agencija.

- Bio je bio poznat i po American Express kartici i po brendu Sebastian Modern Design. i po pomorskoj agenciji, i po Konavovskim dvorima, i po hotelu Odisej na Mljetu i tako dalje. Dakle, bili smo velika firma, ali ono što je važno je da smo se jako trudili obogatiti destinaciju, pomagali ljudima. Posljednjih godina se jako puno govori o upravljanju destinacijom. Atlas je to već radio od 1970-ih naovamo. Nije se to tako zvalo, ali mi smo bili upravljali destinacijom i destinacije su bile sretne ako je Atlas bio tamo jer im je on definitivno obogatio ponudu, a usto je i promotivno djelovao i dovodio kvalitetne goste, ističe Župan Rusković.

Pave Župan Rusković

Pave Župan Rusković

Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT

Prije Domovinskog rata Atlas je imao više od 1600 zaposlenih. Ostvario je i više od od milijardu njemačkih maraka prometa neposredno prije rata.

- Nije slučajno da smo od početka ljude učili, kad su dolazili u Atlas, da je to pet slova što nam život znače. Mi smo stvarno živjeli taj Atlas i svi smo ponosni, ali mislim da su poseban razlog za ponos 1990-te. Što je Atlas napravio u Domovinskom ratu i poraću? Dakle, mi smo od prvog dana sudjelovali, odnosno doprinijeli obrani i svim sredstvima, i na kopnu i na moru, našim ljudima, našim sustavom... Mi smo bili jedinstvena firma u državi koja je imala svoj vlastiti komunikacijski sustav, prisjeća se Župan Rusković.

Takav je komunikacijski sustav poslužio Hrvatskoj u vrijeme Domovinskog rata.

- Razvozili smo i vozili ne samo prognanike i izbjeglice, naše ljude, nego smo dovozili i predstavnike raznih svjetskih institucija koje su na koncu onda mogli širiti istinu o domovinskom ratu i pomagati u rješenju istog. Drugo, osnovali smo zajedno s američkim udruženjem agencija Rebuild Dubrovnik fondaciju, neprofitnu i nepolitičku fondaciju koja je strahovito puno napravila u lobiranju, posebno na američkom tržištu u ono doba kad su nas trpali u isti koš ili nas čak nazivali agresorom, ističe Župan Rusković.

Nakon Domovinskog rata, agencija je i dalje radila za opće dobro.

- Hrvatska se u turističkim krugovima prije rata nije uopće spominjala. Tek kad je rat počeo, svi mediji su bili puni Hrvatske, ali Hrvatske kao ratne zone. Sad je trebalo promijeniti tu percepciju da je Hrvatska predivna turistička destinacija i promovirati je da bi se ljudi vratili, da bi se turizam vratio. To je bio težak zadatak i ja tvrdim odgovorno da Atlas nije radio te godine sve što je radio, turizam bi se u Hrvatsku vratio puno kasnije, smatra Župan Rusković.

"Atlas - svjedoci vremena"

"Atlas - svjedoci vremena"

Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT

Sve to nije bilo dovoljno za spas Atlasa. Zašto je propao?

- Zato što je privatiziran, a novi vlasnik prvo nije ništa znao o tom poslu, nije ga taj posao ni zanimao, zanimale su ga samo nekretnine, a agenciju je prodao opet nekome tko o tomu nije ništa znao i na koncu je firma zatvorena i likvidirana, zaključila je Pave Župan Rusković.

Knjiga je svjedočanstvo vremena koje ispisuju i intervjuirani koji nisu dočekali izdavanje knjige, jer su u međuvremenu preminuli. To je svojevrsni udžbenik mladima, a političarima podsjetnik da ne diraju gospodarstvo koje dobro funkcionira, smatraju sugovornice.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!