Marko Lončarević radi kao prometnik vlakova na željezničkom kolodvoru Dugo Selo. Njegov svakodnevni posao jest usmjeravati promet teretnih i putničkih vlakova koji ulaze i odlaze s kolodvora. Prošle je godine zaustavio podivljali vagon koji je počeo uništavati kolodvor te je zbog svog herojskog čina dobitnik nagrade Ponos Hrvatske.
Marko Lončarević iz Kutine godinama radi kao prometnik na željezničkom kolodvoru u Dugom Selu. Na radnom mjestu pronašli smo ga prije noćne smjene i uvjerili se koliko je koncentracije potrebno za taj posao.
Njegovo "DA" omogućuje sigurne dolaske i odlaske putničkih i teretnih vlakova. Prije nekoliko mjeseci svojim je hrabrim potezom spriječio veliku nesreću.
- Vlak je prolazio po drugom kolosijeku tu netom ispred nas nekih 10-15 metara. Primijetili smo da nešto nije u redu. Ugasio se alarm na uređaju na kojem radimo. Kolega me pozvao da vidimo što je i kad smo vidjeli da se skretnice takoreći crvene kao da je vlak na njoj, ali nije više na njoj. On je napustio tu skretnicu i bilo nam je nešto sumnjivo. Ja sam odmah izašao van da vidim, da popratim to sad još pomnije malo da vidim što se događa, priča hrabri Marko.
Marko Lončarević
Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT
Iz kotača posljednjeg vagona sijevale su iskre, a zvuk nije bio uobičajen, nego isprekidan glasnim nabijanjem kotača po tračnicama.
- Primjetio sam da zadnji kotač, laički rečeno, nije na tračnici već ide kraj tračnice i drapa, dere kolosijek, pragove - znači da više nije u kolosijeku. I u tom trenu nisam ja puno ovoga dvoumio, odmah sam dao signalni znak "stoj" strojovođi, ali već je on napustio kolodvor sa samom lokomotivom pa me nije mogao vidjeti kako mu ja dajem "stoj", prisjeća se Marko.
No brzom reakcijom Marko je uspio zaustaviti podivljali vagon.:
- Pomislio sam u sebi da li da isključujemo napon brzinski, ali to brzinski znači da traje minutu do dvije. Vagon je tu 30 metara od mene i ili sad ili nikad. Nema vremena. Znači, jedino što preostaje je da se zatrčim tu na peron, skočim i prisilno zaustavim taj vlak ispuštanjem zraka iz skočnog voda da svi vagoni naglo zakoče i evo tak je bilo - zatrčao sam se, skočio, zatvorio sam tu slavinu za zrak kroz koju prolazi zrak, vagoni su zakočili i u roku nekih 10-15 metara vlak je stao, svjedoči Marko.
O razmjerima nesreće, koja je za dlaku izbjegnuta, bilo je mnogo nagađanja i pretpostavki. Jedan od najgorih scenarija bio je sudar vlaka s prometnim portalom naponske mreže koji je pod naponom od 25 tisuća volti.
- Jako bi se dugoročno uništio kolodvor samo s tim da je srušio taj portal. Dalje da je nastavio voziti da je, ne daj bože, prošao čitav kolodvor i krenuo na prugu prema Sesvetama - to bi bilo to što se tiče željezničkog prometa u Dugom Selu. Na par mjeseci uništio bi svu infrastrukturu, ali eto srećom nije. Završilo je najbolje kako je moglo, ističe Marko.
U nesreći nitko nije bio ozlijeđen. Vagon je pri iskakanju oštetio dio kolosijeka i perona, a popravci su u završnoj fazi. Veliko djelo ovog skromnog čovjeka prepoznali su građani Dugog Sela te mu zahvalili prijavivši ga za nagradu Ponos Hrvatske.
- Njima sam posebno zahvalan. Ovo je njihov grad, njihov kolodvor, a ja sam ovdje samo neki radnik iz Kutine koji pokušava raditi svoj posao kako treba, poručio je Marko.
Sjajan Radnik i veliki čovjek - i hvala mu na tome.
Dodjela nagrade Ponos Hrvatske, koju dodjeljuju 24 sata i Hrvatska radiotelevizija, održat će se 30. ožujka uz prijenos na HTV2, a priče o ovogodišnjim dobitnicima donosimo u emisiji Dobro jutro, Hrvatska.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!