Autizam je razvojni poremećaj kod kojeg dijete ne može razviti normalno socijalno ponašanje. Djeca s autizmom izuzetno su ranjiva skupina. Bez vidljivih fizičkih obilježja poremećaja ponekad ostaju neprepoznata i do četvrte godine života te sa zakašnjenjem dobivaju stručnu pomoć.
- Mi se bavimo odgojem, obrazovanjem, njegom i rehabilitacijom djece, učenika, ali i odraslih osoba s autizmom, govori Žarka Klopotan, dipl.def, ravnateljica Centra za autizam Zagreb.
- Zato što je autizam poremećaj, razvojni poremećaj, koji se javlja u ranom djetinjstvu. Javlja se do prvih 36 mjeseci života. Do tada bi bilo dobro da je prepoznat i da su rani znakovi autizma prepoznati i dijagnosticirani. I to je poremećaj koji traje cijeli život, naglašava.
Odgovarajućim rehabilitacijskim postupcima može se značajno poboljšati funkcioniranje djece s autizmom. Posebno je to važno u najranijoj dobi kad su terapijski rezultati i najvidljiviji.
- U Centru za autizam provodimo različite terapijske postupke i metode. Svima njima je cilj učenje novih oblika ponašanja i smanjenje nepoželjnih oblika ponašanja. Tako primjerice koristimo vizualno-kognitivnu podršku koja pomaže našoj djeci boljem razumijevanju svijeta koji ih okružuje i isto tako bolje snalaženju u neposrednoj okolini. Koristimo različite metode augmentativne i alternativne komunikacije koje pomažu djeci da izraze svoje osobne potrebe. Tako primjerice koristimo metodu komunikacije razmjenom slika gdje dijete treba razmijeniti sliku za predmet koji želi dobiti. Osim toga u Centru za autizam provodimo metodu analize ponašanja poznatije kao ABA. To je zapravo metoda u kojoj se oslanjamo na analizu interakcije ponašanja, onoga što prethodi ponašanju i onoga što slijedi odmah iza ponašanja kako bismo na temelju svega ovoga mogli kreirati individualizirani plan za dijete koji će se odnositi na učenje novih vještina i strategije intervencije i prevencije i strategije u slučaju pojave nepoželjnih oblika ponašanja, rekla je Magdalena Jančec, mag.rehab.educ, edukacijska rehabilitatorica.
Odgojne su skupine prilagođene potrebama, tako da je u njima najviše petero djece. To omogućava kvalitetan rad i primjenu suvremenih razvojnih programa.
- Moderni programi za djecu s autizmom su takvi da ih potiču u jakim stranama i da razvijaju sve ono u čemu su dobri i naravno odgovarajuća, primjerena individualizirana podrška se pruža u onome gdje djeca, učenici i odrasle osobe imaju slabije strane, rekla je Klopotan.
Centar za autizam pruža podršku i onoj djeci koja nisu pod njihovom izravnom skrbi.
- Unutar Centra za autizam imamo mobilni stručni tim koji je, kojima pružamo podršku učenicima s autizmom a koji su uključeni u redovne škole. Dakle podršku i učenicima i, prvenstveno učiteljima, kako bi lakše mogli raditi s ovom ipak drugačijom djecom koja imaju odstupanja od normalnog razvoja, govori.
Svjetski dan svjesnosti o autizmu obilježava se u cijelome svijetu 2. travnja. Prilika je to da se progovori o ovom problemu i dodatno podigne svijest javnosti.
- Važno je spomenuti sve. Važno je spomenuti malene koji trebaju pravovremenu dijagnostiku i pravovremeni program i ranu intervenciju. I odrasle osobe i poodmakle životne dobi koji također trebaju primjerene, odgovarajuće programe kako bi na jedan dobar, kvalitetan i dostojanstven način živjeli unutar zajednice, zaključila je Žarka Klopotan.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!