Virtualna mužnja i stiskanje prišteva - kakav je smisao takvih aplikacija?

12.10.2023.

19:40

Autor: Nensi Profaca/T.D./Kod nas doma/HRT

Mobilne aplikacije
Mobilne aplikacije
Foto: Ilustracija / Shutterstock

Komunikacija, društvene mreže, kupovina, naručivanje hrane, slušanje glazbe, "dejtanje", danas živimo kroz aplikacije. Do prije koju godinu još smo puno stvari obavljali, što bi se reklo, "pješke", a danas nam se svijet servira na dodir palca. Mobilni telefoni dolaze sa sve više memorije. 

Neovisno o jeziku kojim govorimo i zemlji iz koje dolazimo, svugdje ista slika. Bilo da jure na posao, kavu, na fakultet, po djecu ili su samo turisti u stranom gradu, ljudi ne dižu pogled sa svog ekrana. Upravo obavljaju razne obaveze preko mobilnih aplikacija. Baš ovdje i baš sada. I to tek dodirom palca.

I Dragan se aplikacijama uvelike koristi. Upravo naručuje stvari s jedne od nekoliko shopping aplikacija koje ima na svom mobitelu.

- Mobitel mi je prepun aplikacija, pa ne downloadam baš svaku, ali volim ih isprobavati i puno sam ih isprobao. Dosta ih i koristim. Na neke se čovjek navuče, na neke ne. Neke svakodnevno, neke rjeđe, ali jako mi je korisno, rekao je Dragan Petric, urednik časopisa.

Na praktičan se život lako naviknemo


Palac mu najčešće bježi na one za pristup društvenim mrežama. To ne čudi jer su baš te na vrhu ljestvice globalno najpopularnijih. Slijede ih aplikacije za razmjenu poruka, taksi usluge, dating servise. 

- Lokalno mobilno bankarstvo, prebacivanje novaca za plaćanje pojedinih usluga, online kupovinu odjeće obuće, tehnike, kućanstvo. Zadnje vrijeme sve popularnije aplikacije koje nam također štede vrijeme za organizaciju kućnog treninga, da ne moramo odlaziti u teretanu, za kupnju avionskih karata i autobusnih karata, rekao je Petric.

Na praktičan se život lako naviknemo, pa zaboravljamo kako smo do nedavno recimo čitali papirnate karte i putokaze na cestama kad bismo nekamo otputovali. Danas često Google maps palimo i u vlastitom gradu. 

Ali skrolamo li malo dalje od početne stranice na mobitelu, u svačijem ćemo telefonu naići na aplikaciju koja baš ničemu ne služi.

- Isprobao sam razne. Kad okinemo selfie, pa mi promijeni lice, doda rogove, brkove i kad vidim kriglu pive koja se prelijeva kako okrećem mobitel ili šum usisavača, to i nije toliko beskorisno. Kad netko ima malu bebu, onda to zna uspavati bebu, rekao je Petric.

Aplikacija koja ničemu ne služi


Ali zato virtualni brijaći aparat, stvarno ne znamo za što koristiti, osim možda za zezanje prijatelja. Ili recimo aplikaciju koja simulira mužnju krava, onu za istiskivanje virtualnih prištića ili aplikacija za vođenje evidencije gdje ste sve u svijetu obavili veliku nuždu. Sve to postoji. Za "I am Rich Plus" aplikaciju, kažu da je najskuplja. Platit ćete je oko 400 eura, a ona vam neće donijeti ništa osim možda podići rejting u društvu, jer njezinom kupnjom pokazujete da cijena nije problem. Uvijek je palila ona ima se - može se.

Aplikacije su postale stvarno veliki biznis i oko njih se vrti stvarno velika lova.

- Danas postoji nekoliko modela plaćanja aplikacija s korisničke strane. Obično platim cijenu koliko košta i sad je imam, ali sve su popularniji pretplatnički modeli gdje platim određeni period koji je mislim koristiti. Što je duži period, cijena je po jedinici vremena manja. Developeri su shvatili da mogu bolje zaraditi, istaknuo je Petric. 

Postoje čak i aplikacije koje nas podsjete da bi bilo dobro otkazati pretplatu na nešto što ne koristimo. 

Dragan Petric, tech influencer, gostovao je u emisiji HTV-a "Kod nas doma" te govorio o mobilnim aplikacijama.

Petric je rekao kako nas aplikacije ne prisluškuju te da je termin pogrešan.

- Nemaju aplikacije svijest niti sluh niti uši, pa da mogu paziti i slušati što govorimo te procesirati naše riječi. Ispravnije bi bilo reći da nas prate. Postoje brojni parametri koje aplikacije mogu pratiti o našem životu, koje kolokvijalno zovemo prisluškivanje. Iz te gomile podataka može se nešto zaključiti i na neki način postupati, rekao je. 

"Mi smo proizvod, a ne sama aplikacija"


Svaka aplikacija koju nismo platili mora se na neki način financirati, kaže Petric, te funkcionira da se nekome prodaju i serviraju ti podaci koji se prikupljaju.

- Mi smo proizvod, a ne sama aplikacija. Od gomile informacija, teško je naći smisao, ali postoje algoritmi umjetne inteligencije koji pronalaze u hrpi podataka neki smisao iz kojeg se može zaključiti što ti voliš, dodao je.

"Sve se svodi na prikupljanje podataka"


Petric je istaknuo kako se bilježi sve što radimo na mobitelu, ovisno koje aplikacije smo koristili.

- Sve se svodi na prikupljanje podataka, algoritmima ih se analizira i pokuša se u gomili podataka nešto zaključiti. Za koga ćemo glasati, koje bi tenisice htjeli kupiti, koji film bi htjeli pogledati, na temelju čega se utječe na naše buduće odluke, rekao je.

Nisu samo oglasi koji utječu na naše mišljenje.

- Tu si i novosti na društvenim mrežama koje nam se serviraju. Način na koji možemo utjecati je da to ignoriramo, da isključimo internet, da u svakoj pojedinoj aplikaciji pokušamo pronaći postavke gdje zabranjujemo da koristi naše podatke, što često nije lako naći, rekao je Petric. 

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!