Iza nas je najveselije razdoblje u godini, a sad polako dolazi realnost, zbrajaju se troškovi i kilogrami, pa tako slijedi uskoro i najdepresivniji dan u godini, tzv. Blue Monday. No u tijeku su zimska sniženja, pa će se neki možda utješiti kupovinom iz udobnosti vlastitog doma - tzv. online kupovinom. Ekipa emisije HRT-a Kod nas Doma istražila je kakve potrošačke zamke vrebaju u virtualnom svijetu.
Na kauču, u uredu, tramvaju ili pak šetnji parkom. Popuste vrebamo odakle god stignemo, a dobrim se ulovom volimo i pohvaliti. Kao i većina nas, Matea je svjesna marketinških zamki na koje ponekad i sama padne. Online trgovine koje nude vrlo jeftine proizvode, a kojih ima sve više, ipak izbjegava.
- Jako puno ima tih ograničenih popusta i jako je jeftino, ali tvrde da je jeftino samo neko vrijeme. Znam ljude koji odu na te stranice i kupe nekakve novotarije, koje inače ne bi znali ni da postoje, tako potroše 100-150 eura, a nizašto, kaže Matea.
- Vi ćete kupiti jer se bojite izgubiti taj popust, prije nego što će vam doći prodaja i reći - dati ćemo vam, ne znam, 30% više nečega. Tu nećete tako reagirati, strah od gubitka je puno jače, to je tako u teoriji i empiriji i doista jest tako, kaže Emil Pavić, stručnjak za prodaju.
Trgovine se zato, objašnjava, itekako trude podsjetiti nas da imaju popuste.
- U prodaji se komunicira kada imate nešto za reći, pa kada imate popust, onda šaljete razne newslettere, obavijesti, poruke preko Vibera... Dakle, cijelo vrijeme vas se drži u stanju pripravnosti, pa kad dođe do popusta da vi budete spremni kupiti, kaže Pavić.
Iako su toga svjesni, ljudima koje smo anketirali ipak je teško oduprijeti se:
- Mislim da je čovjek lakom po tom pitanju pa onda lako klikne.
- Kupili smo nešto, uštedjeli smo, a sviđa nam se. Ostalo nam je još novaca za nešto drugo, za neki provod...
- Ja baš ne kupujem na rasprodaji. Ako mi se nešto sviđa, onda kupim.
Kupovina je, na neki način, postala igra na sreću:
- Nekad sačekam, ako vidim da će se cijena još spustiti, onda kupim, a ako vidim za par dana da nema ništa od toga, onda kupim odmah.
Dobar osjećaj
Baš kao i kod igara na sreću, dobar zgoditak u kupovini donosi nam dobar osjećaj.
- Bude mi baš super, iako ne želim da bude, kaže Matea.
- U njemačkom se to zove Schnäppchen, kad si nešto kupio po dobroj cijeni, onda se osjećaš dobro, rekao nam je jedan mladić.
Ta emocija u posljednje vrijeme nije previše raširena.
- Popusti nisu veliki ove godine, i prošle su godine bili manje nego inače, a cijene dobara u međuvremenu su se značajno podigle. Zabrinjava to da gužve i dalje ne jenjavaju, dakle, ljudi pristaju na te nove cijene, kaže Pavić.
Nalazimo načine da te cijene opravdamo.
- Prije ću kupiti nešto na popusti, makar je možda skuplje, nego nešto što sam namjeravala kupiti jer me taj popust prevari - kao, možda je kvalitetnije, kaže Matea.
Jer kada su emocije u pitanju, svaka računica lako padne u vodu.