Što znači novi TikTok trend "glasno budžetiranje"?

29.03.2024.

07:00

Autor: Stephanie Stelko/N.J./Kod nas doma/HRT

Sve je zapravo pitanje trenda. U moru novih TikTok trendova iskočio je i trend - glasno budžetiranje. Ukratko - napokon je stiglo vrijeme u kojem bez srama možete reći da jednostavno nemate dovoljno novaca.

Kava s prijateljima - nezaobilazan hrvatski ritual po kojem postajemo poznati i u svijetu. No što kada dođe vrijeme da se plati račun?

-Pa ja sam iz krajeva gdje je važna ljudskost, pa uvijek tko pozove taj i plati, kazao je Pero.

-Kad smo s ekipom uvijek okrenemo rundu pa ja platim jednu, Lucija drugu, objasnile su Erika i Lucija.

-Naravno da bi bilo uredu da plati jednom jedna, drugi put druga i tako prijateljstvo traje vječno, otkrila je Sanja.

Erika i Lucija dodale su da ako se ide na večeru, ili kad je prigoda malo skuplja, onda svatko svoje plati.

Pero pak kaže drugačije.

-Tko zove, taj plati. Ali nekad kad je veće društvo, kad smo prijatelji iz škole ili s fakulteta, onda se dogovorimo pa svatko participira, svatko da svoj dio, pojasnio je.

Tko plaća kavu ili večeru?

Tko plaća kavu ili večeru?

Foto: Kod nas doma / HRT

Ljudi časte iz više razloga.

-Sve ovisi o tome koja je motivacija osobe i želi li osoba kroz to čašćenje izraziti velikodušnost, kao "token" dobre volje, socijalnosti, empatije ili to prerasta u onu varijantu da netko želi pokazati svoju moć i poziciju autoriteta, pa tim čašćenje želi poslati neku poruku, kazao je psiholog Matej Nakić.

Neki se običaji mijenjaju, a neki dugo opstaju.

Upitane jesu li ikad platile dečku piće, Erika i Lucija ističu da jesu, ali ne na prvom spoju.

- Na prvom spoju je dečko platio. To se podrazumijeva da on plaća na prvom spoju, rekle su.

U Americi je govoriti o vlastitim prihodima tabu. Kako je kod nas?

Pero kaže da njegovi prijatelji ne znaju točno koliko zarađuju, otprilike znaju. Jakov se slaže.

-Mislim da je to privatna stvar, a i ne dotaknemo se baš toga, zaboravimo da to postoji, nekad možda prokomentiramo, ali u principu ne, kaže Jakov.

Lucija je s druge strane otvorena po tom pitanju, a Sanja ima jasno mišljenje.

- Možda malo više taje naši političari i ovi na višim funkcijama od običnih ljudi koji rade. Zašto bi tajili kolika je plaća? Nitko nikome ne može uzeti, svakome su njegovi novci njegovi i to je to, pojasnila je.

Slaganje budžeta

Slaganje budžeta

Foto: Kod nas doma / HRT

No sada, ponovno iz Amerike, stiže novi trend: glasno budžetiranje.

TikToker Lucas Battle potiče mlade da otvorenije razgovaraju o načinu na koji troše novac - i da slobodno kažu kada ga ne mogu ili ne žele potrošiti.

Čini se našim sugrađanima Battleov savjet nije tako neobičan.

Pozovu li ih prijatelji, primjerice, na putovanje koje si u tom trenutku ne mogu priuštiti - rekli bi to iskreno.

-Apsolutno da, ako nemam novaca rekao bih da nemam, ja osobno s time apsolutno nemam problem, kazao je Jakov.

-Jer ako ja trenutno nemam, možda ću imati idući put, pa onda ćemo se dogovoriti za idući put, složile su se Erika i Lucija.

-Naravno da treba priznati ako ne možete otići, pogotovo ako je nekakav put skup. Ali ako su pravi prijatelji onda će vas pričekati da vi možda ušparate neke novce pa da ipak odete zajedno, napomenula je Sanja.

-Zato postoje prijatelji, i u dobru i u zlu, zaključio je Pero kroz smijeh.

Psiholog Matej Nakić

Psiholog Matej Nakić

Foto: Kod nas doma / HRT

Pa ipak glasno budžetiranje može imati pozitivan utjecaj i na mlade u Hrvatskoj.

- Mislim da će biti blagotvorno da mlađe generacije otvorenije pričaju o financijama i načinu na koji troše novac jer znamo da nam financijska pismenost nije jača strana. Pogotovo u današnjem kontekstu društvenih mreža gdje nastaje tzv. fomo efekt - fear of missing out - gdje mladi ljudi smatraju da nisu doživjeli ono što su trebali ako nisu potrošili neke veće novce na neko putovanje ili neki veći koncert, uopće komuniciranje o tome da neke stvari nisu vrijedne trošenja novca ako nisu prioritetne - je vrijedno, pojasnio je psiholog Matej Nakić.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!