10:12 / 29.11.2021.

Autor: Dobro jutro, Hrvatska/HRT/D.S.

Strastveni kolekcionar otvorio muzej stare tehnike

Muzej Skuhala

Muzej Skuhala

Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT

Više od 1000 eksponata na 260 četvornih metara. Motocikli, bicikli, fotoaparati, gramofoni. Sva sila stare tehnike s potpisom vremena. Odakle tolika ljubav prema hrđi, jer sve je ovo trebalo restaurirati, rekao nam je prof. Živko Skuhala, akademski slikar.

- Moj djed je imao kolarsko, mehaničarsko, kovačku radionu, u njoj je rastao i moj otac koji je kasnije postao mehaničar i imao opet kasnije svoju privatnu radionu. Ja i moja braća smo rasli u radionici i naravno da smo se zaljubili u mehaniku, kaže Živko Skuhala, pravi primjer da jabuka ne pada daleko od stabla.

 

- Išao sam na sajmove po Europi, odlazio u muzeje gdje sam istraživao o originalnosti eksponata da bi ih doveo u to stanje, bilo je to i lijepo i zanimljivo, ali i skupo, kaže Živko. 


Prikupio je pedesetak bicikala, jedan zanimljiviji od drugoga. Primjerice, kurirski iz Prvog svjetskog rata, bicikl s drvenim kotačima, pa prvi s pedalama, zatim bicikl varaždinske tvornice Lav Cesarec iz 1930. 


Miris benzina najavljuje motocikle raznih marki. Ima tu vozačkih dozvola, registarskih pločica, kaciga.    


Posebna je priča vezana za izloške Tvornice motora Zagreb. I prvi motocikl koji je kupio bio je TMZ 750, kopija BMW-a.


- Počeo sam skupljati, ne samo motore, nego sve od Tvornice motora Zagreb, prospekte, dokumente, slike i sve njihove proizvode. Uspio sam skupiti 95% njihovih proizvoda od kojih su najinteresantniji prototipovi koji nikad nisu ušli u serijsku proizvodnju, nego imam primjerke, rekao je Živko. 


Potaknulo ga je to da prikupi građu i napiše knjigu o zaboravljenoj tvornici. O kojoj je zagrebački kroničar Zvonimir Milčec napisao: "Možda su Tomosovi kolibriji bili bolji, ali su išli na mješavinu, a "teemzejce" je pokretao čisti sentiment."   


- Htio sam da se točno zna kako je nastala ta tvornica, kako se razvijala i zašto je prestala postojati, pojasnio je razloge pisanja knjige.


- Tvornica je počela raditi u okviru jedne radionice pod narodnom tehnikom 1947./48. godine, imali su velike planove, velike motocikle 750 i motocikle 250 kubika pod nadgledanjem glavnog inženjera Rudolfa Fizira koji je radio i prve avione.


Za taj je hobi potrebno strpljenja, volje, ljubavi. 


- Moj možda zadnji veliki posao je sada u pripremi dolazak jednog aviona starog, ako uspijem to dogovoriti i izdavanje knjige o Tvornici motora Zagreb. Knjiga je gotova, odštampan je ogledni primjerak, no tiskanje bi za mene bilo preskupo pa ću pokušati naći nekoga tko bi pomogao, kaže.


Ovo je samo djelić sličica iz muzeja oldtajmera i stare tehnike. Mnogo više otkrit ćete uživo, među mnogim izlošcima. Jer o svakom će vam profesor ispričati tajnovitu priču. 


Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!