Fenomen Barbenheimer

04.03.2024.

15:56

Autor: Sanja Corazza/ HRT

Barbenheimer
Barbenheimer
Foto: Shutterstock / -

Proteklu filmsku godinu obilježio je kulturni fenomen, koji je posljedično dobio i zasebnu stranicu na Wikipediji. Barbenheimer. Iako je internet prepun memova, šala, komentara i proizvoda na račun Barbenheimera, zanimljivo je da npr. besplatni AI sugovornik ChatGPT3.5 uopće ne prepoznaje što je to, i traži pomoć i objašnjenje konteksta, dok verzija koja se plaća ChatGPT 4 – zna! Zato bismo poluozbiljno mogli reći da je Barbenheimer i primjer monetizacije umjetne inteligencije.

Riječ je kovanici koja ima lingvistički termin stopljenica, poput Brexita, cheeseburgera, kiborga, e-maila, pa i samog interneta. Prvi dio čini ime i istoimeni film Barbie, drugi Oppenheimer.

Dva imena koja ne mogu pripadati ekstremnijim stranama, dva filma koja ne mogu biti različitija. Pa što ih je onda spojilo?

Filmovi su istodobno krenuli u filmsku distribuciju 21. srpnja 2023. Fantastičnu komediju o lutki Barbie režirala je Greta Gerwig. Film o fizičaru Juliusu Robertu Oppenheimeru i projektu razvoja nuklearnog oružja Christopher Nolan.

Umjesto da se dogodi uzajamna konkurencija te da jedan film uništi drugi, dogodilo se obrnuto, uspjeh jednog hranio je uspjeh drugog. Brojne filmske zvijezde zagovarale su gledanje oba filma u istom danu, uz rasprave o tome koji bi redoslijed bio bolji.

Tom Cruise slikao se s kino-ulaznicama za obje projekcije dok se u kinima još vrtio njegova Nemoguća misija: Odmazda. Zvijezda filma Barbie glumica Margot Robbie uzvratila je slikom s ulaznicama i za Oppenheimera i za Nemoguću misiju. Na londonskoj premijeri izjavila je da bi htjela autogram Cilliana Murphyja na svojoj Barbenheimer bluzi.

Robert Downey Jr, Emily Blunt, Cillian Murphy

Robert Downey Jr, Emily Blunt, Cillian Murphy

Foto: Mario Anzuoni / Reuters

Postoji teorija zavjere, prema kojoj je istodoban izlazak filmova osveta kompanije Warner Bros. Christopheru Nolanu, koji je od njih prešao u Universal. Nolan ih je naime napustio zbog projekta Popcorn, odnosno namjere da svoje filmove ekskluzivno puštaju na streaming servisima umjesto u kinima.

Projekt Popcorn na kraju se nije ostvario, ali kad je Universal objavio da Oppenheimer ide u distribuciju 21. srpnja , Warner Bros. uzvratio je istim datumom za Barbie.

Barbie

Barbie

Foto: Reuters / -

Sam pojam Barbenheimer prvi je put zabilježen na Twitteru davno prije premijera, kad su za oba filma počele izlaziti objave o glumačkoj podjeli. Neko je vrijeme hibernirao, a onda se primio i eksplodirao.

Filmovi su vratili publiku u kinodvorane, blagajne su zbrajale utržak koji se mjeri u milijardama dolara, ipak nešto više u korist Barbie.

Kao kuriozitet valja zabilježiti da je jedan američki portal pronašao i intervjuirao umirovljenu sveučilišnu profesoricu imena Barbara Oppenheimer. Vrlo daleka rođakinja slavnog fizičara pohvalila je oba filma i izjavila da nosi majicu Barbenheimer.

Slovenski filozof Slavoj Žižek napisao je osvrt „Barbie ne može podnijeti istinu“ u kojem zapravo uopće ne piše o Barbie, nego o Oppenheimeru. To bi se stereotipnom šalom moglo ocijeniti kao - Barbie je ovdje za privlačenje pažnje!

Zadnji slučaj istodobne kinodistribucije dvaju ovakvih megahitova zabilježen je prije 15 godina sa, također Nolanovim, Vitezom tame te mjuziklom Mamma Mia! Prije 15 godina, međutim, kino nije bilo u krizi u današnjim razmjerima, a i društvene mreže još su bile u fazi osnaživanja utjecaja.

Zato će zasluge za, neki kažu i povijesni povratak publike u kina, ostati stopljene uz fenomen Barbenheimer.

U nominacijama za Oscare vodi Oppenheimer, ima ih 13. To je i najveći broj u odnosu na sve ostale filmove. Barbie ih ima 8. Oba su nominirana za najbolji film. Barbenheimer, dakle, ukupno ima 21 nominaciju.

Koje će od njih i osvojiti kao nagradu u obliku zlatnog kipića - doznat ćemo u izravnom prijenosu 96. Akademijine svečanosti na Prvom programu Hrvatske televizije 10. ožujka!

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!