14:09 / 22.05.2021.

Autor: Zdrav život/HRT

Kako krenuti s tjelovježbom nakon dugotrajnog COVID-a

ilustracija

ilustracija

Foto: Zdrav život / HTV

Istraživanja pokazuju kako određen broj onih koji su preboljeli COVID tjednima i mjesecima osjeća posljedice bolesti na različitim organskim sustavima u tijelu. Znamo kolike dobrobiti za naše zdravlje ima tjelovježba. Stručnjaci kažu da je važno fizičku aktivnost usmjeriti na cijelo tijelo, a bolesnicima koji su imali težu kliničku sliku savjetuju da prvu fazu oporavka učine pod stručnim nadzorom.

- Uz već spomenute neurološke i kardiovaskularne komplikacije, mikroembolije itd, mi smo svjesni da neki pacijenti pate u području lokomotornog sustava. Pacijenti osjećaju umor. Teško se vraćaju u normalu, imaju osjećaj kao da nemaju snage, kaže prof. Porin Perić, predstojnik Klinike za reumatske bolesti KBC-a Zagreb.

- Jedan od razloga što je tomu tako je dugotrajnije mirovanje kod kojeg mišići vrlo brzo atrofiraju i dolazi do gubitka mišićne mase. COVID je bolest koja je, kao i sve akutne bolesti, katabolička. S druge strane, to je bolest koja napada pluća - smanjuje mogućnost oksigenacije krvi pa isto tako može reducirati fizičku aktivnost. Nekad napadne i srce, što isto tako može reducirati sposobnost za obavljanje fizičke aktivnosti. Postoji i onaj četvrti element koji nas i inače priječi - psihološki, nedostatak motivacije, dodaje doc. Tomislav Letilović s Klinike za kardiologiju KB-a Merkur.

Budući da je COVID infekcija multisistemska bolest, ona djeluje na niz organskih sustava. Stoga je u fazi oporavka vrlo važno fizičku aktivnost usmjeriti na cijelo tijelo. Stručnjaci savjetuju bolesnicima koji su imali težu kliničku sliku da prvu fazu oporavka učine pod stručnim nadzorom, pri čemu se svakom pacijentu pristupa individualno.

- Prvo krećemo s dijagnostikom. Utvrdimo kakvo je stanje i vidimo o čemu se radi. Onda se obično prvo kreće s vježbama istezanja i vježbama disanja. Znamo da ti pacijenti imaju problema s disanjem, ako su imali upalu pluća i to može biti dio terapije. Međutim, ono što je važnije, oni izgube na snazi i izdržljivosti. Onda krećemo s vježbama opsega pokreta koje uključuju vježbe snaženja i vježbe izdržljivosti. U početku krećemo vježbama manjeg intenziteta, zatim jačeg. Kasnije prelazimo na jednostavne aerobne vježbe koje možemo pripisati kućnoj njezi. Na primjer, vježbe čučnjeva ili hod uz i niz stepenice. To je jednostavan aerobni trening koji može pomoći bolesnicima, objašnjava prof. Perić.

Fizička aktivnost samo do razine nelagode

- Kao i pri svakom drugom kroničnom stanju, tako i ovdje treba početi s fizičkom aktivnosti do razine nelagode, prvenstveno do pojave zaduhe. Pri tome obično kažemo pacijentima da smanje intenzitet aktivnosti za desetak posto. Zatim nastavljaju takvim intenzitetom kroz nekoliko dana pa postupno povećavamo. Imamo određene indicije da nekakvi maksimalni intenziteti, visok stupanj anaerobnih opterećenja može zapravo biti i loš, dodaje doc. Letilović.  

Liječnici ističu da svakoga dana saznaju nešto novo vezano uz COVID infekciju. Tako je primijećeno da kod nekih bolesnika postcovid simptomi traju neuobičajeno dugo. Za takve bolesnike kažu da pate od 'dugotrajnog COVID-a'. S njima se, upozorava prof. Perić, mora ići jako oprezno.

- Može se dogoditi da nakon bilo kakve normalne fizikalne terapije, koju normalni čovjek podnosi bez ikakvih problema - ovi pacijenti to zapravo ne podnesu i imaju značajne probleme. Prema tomu, kod takvih pacijenata s tim dugotrajnim COVID-om treba biti oprezan i postupno uvoditi određene vježbe. Kod takvih bolesnika, uz sustavno praćenje može se doći do istog rezultata kao i kod onih koji nemaju taj 'long COVID', zaključuje prof. Perić.

Osim tjelovježbe i fizičke aktivnosti, za postcovid bolesnike važan je i kvalitetan odmor. Uz svakodnevnu fizičku aktivnost i postupno pojačavanje intenziteta vježbi, vrlo je važno dati dovoljno vremena tijelu da se kvalitetno odmori i da spremno dočeka nove napore.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!