Uskršnji blagdanski jelovnik kao saveznik zdravlju

13:50 / 16.04.2022.

Autor: Zdrav život/HRT

Blagdanski jelovnik

Blagdanski jelovnik

Foto: HRT / HTV

Na većini blagdanskih stolova nalaze se jednake namirnice – šunka, jaja, rotkvice, mladi luk, ali i slastice, umaci i francuska salata. Imati na umu da je ovakav uskrsni jelovnik ujedno i jako kaloričan. Što kažu stručnjaci i koje vam savjete nude, više u našoj rubrici Savjet za zdravlje.

Uz Božić, Uskrs je blagdan koji po običaju podrazumijeva bogatu trpezu i obilje raznovrsne hrane. Ona je nutritivno poželjnija od one božićne, prvenstveno zbog toga što je bogatija namirnicama biljnog podrijetla.

- A znamo da su namirnice biljnog podrijetla vrlo poželjne u našoj prehrani kao one koje smanjuju rizik od kardiovaskularnih i drugih metaboličkih bolesti. Tako da svakako možemo reći da imamo saveznika u uskršnjoj hrani i ako dobro, mudrije, pametnije biramo, možemo imati bolje zdravstvene ishode, kaže nutricionist Nenad Bratković, magistar fitofarmacije i dijetoterapije.

Na koji način odabrati bolje, mudrije i pametnije?

- Ono nekakvo zlatno pravilo koje uvijek ističemo u puno situacija - boje na tanjuru. Ako imamo rotkvice, ako imamo hren, ako imamo mladi luk i to pomiješamo s nekakvom salatom, dakako sa kuhanim jajima, već imamo jednu mudriju varijantu koju ćemo onda uparit sa kuhanom šunkom, objašnjava Bratković.

Naglašava kako je vrlo važan odabir vlakana, koja su potcijenjena u prehrani. Zato je uskršnja prehrana prilika da se ona potencira.

- Ako recimo u francuskoj salati zamijenimo punomasno vrhnje, sa kojim se obično priprema sama francuska salata, sa proteinskim jogurtom koji nema toliko masnoća i ako smanjimo količinu majoneze ili koristimo majonezu sa smanjenim udjelom masnoća, možemo dobiti jednako ukusan obrok ali sa manje kalorija, ali nutritivno bogatiji, kaže magistra nutricionizma i znanosti o hrani Barbara Kolarić.

Ista je stvar i kod pince, dodaje. Ako se zamijeni klasično bijelo brašno recimo integralnim brašnom, doda se orašastih plodova i suhog voća, možemo dobiti nutritivno bogatiji obrok, odnosno kruh.

S nutritivnog aspekta moguću opasnost krije kuhana šunka, ali ne zbog crvenog mesa, već zbog pretjeranog dodatka soli.

- Mi znamo da je hipertenzija, dakle povišeni krvni tlak, doista tihi ubojica, da unos soli treba bit reduciran. Dobro je da se šunka prokuha više puta. U njoj će i tada ostati dovoljno soli da ostane ukusna, savjetuje Nenad Bratković.

Kuhana jaja, potencijalna zamka na meniju

Oponent natriju iz soli je kalij, kojeg prvenstveno unosimo konzumacijom povrća. Na taj način stvaramo prirodnu ravnotežu elektrolita. Još je jedna potencijalna zamka na uskršnjem jelovniku. Riječ je o tvrdo kuhanim jajima, a odnosi se to na osobe koje imaju problema sa žuči. Osim tvrdo kuhanih jaja, i pisanice mogu predstavljati određenu opasnost, posebno one koje su bojane umjetnim bojama.

- Preporuka je da se svakako koriste dakle prirodna bojila, ostaci hrane. Recimo ljuske jajeta za smeđu boju, kurkuma za bojenje jaja u žuto, borovnica za bojenje u ljubičasto i ljubičasti kupus za bojenje u plavu boju. Možemo iskoristiti ostatke lupina ili hrane, a opet sigurni smo da neće naškoditi, odnosno neće izazvati nikakve simptome i alergije, upozorava Barbara Kolarić.

Stručnjaci napominju da, uza sve nutritivne savjete, ne smijemo zanemariti i one o fizičkoj aktivnosti. Pojačan unos kalorija u blagdansko vrijeme uputno je potrošiti fizičkom aktivnošću – šetnjom i rekreacijom u prirodi. 

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!