13:21 / 28.01.2022.

Autor: Kod nas doma/HTV

Kako zatražiti povišicu? Savjeti komunikologinje

Stručnjakinja za komunikologiju Ljiljana Buhač

Stručnjakinja za komunikologiju Ljiljana Buhač

Foto: Kod nas doma / HRT

Razgovor o povišici plaće za mnoge predstavlja veliki stres i nelagodu, ali stručnjakinja za komunikologiju Ljiljana Buhač zna kako pregovarati.

- Većina ljudi osjeća strah i nelagodu jer moraju istaknuti svoje kvalitete. Hvaljenje je nešto drugo, a istaknuti svoje kvalitete i uspjeh je obveza nas samih, neće nitko prepoznati vaš uspjeh ako ga vi sami nećete prezentirati, kaže i dodaje kako je važno savladati dobre pregovaračke vještine i istaknuti svoje uspjehe, kaže za emisiju Kod nas doma i dodaje da treba pretvoriti uspjehe u činjenice i fakte, a fakte i činjenice pretvoriti u postotke i novac.

Nemojte biti arogantni i superiorni, budite samouvjereni, dodaje.

-  Jako je važno da znamo birati prave riječi na pravom mjestu – moć zvuka je puno jača i učinkovitija od moći riječi, kaže.

U svemu tome bitna je i neverbalna komunikacija - ukoliko pokažemo da sumnjamo u svoje kvalitete druga strana to može iskoristiti u svoju korist.

- Uvijek kažem - gledajte što vam drugi govore. Ukoliko primijetite da se - kada kažete da želite povišicu – osoba krene meškoljiti u stolici, znači da ga to pitanje 'škaklja', nije baš pretjerano sretan da o tome mora razgovarati. Onog momenta kada se pomakne na rub stolice za njega je razgovor završen, kaže i dodaje kako su bitan faktor stopala i njihov položaj za koje se kaže kako su kompas naših osjećaja.

- Ukoliko vidite da su stopala okrenuta prema izlaznim vratima - zaboravite povišicu. Trebamo pratiti na koji način dobijemo povratne neverbalne informacije na naše izrečene riječi, poručuje.

Postoje različiti tipovi šefova koji zahtijevaju različit pristup, a Buhač je izdvojila tri tipa.

- "Gospodin prekovremeni" – kad ljudi uđu u pregovore s osobom koja cijeni i preferira prekovremeni rad to onda nije pregovor za povišicu plaće. On prekovremeni rad gleda kao odanost, lojalnost i posvećenost poslu. Kod takve osobe treba preformulirati rečenice, reći da ste svoj uspjeh dobili kroz dodatni angažman i trud. Kod takvih tipova prvi pregovori ne prolaze, uvijek ulazite u drugi krug. Drugi tip je, recimo, "direktor prodaje". Oni su najvještiji pregovarači, treniraju koliko mogu rušiti ispred sebe, kod njih je bitno ne odstupiti od one cifre koju ste odredili. Ako popustite, možete očekivati da ćete izaći s manjom plaćom nego što ste ušli, kaže Buhač.

Treći tip šefa naziva "trgovcem strahom".

- Oni ne daju svoje pare, to su njihovi novci, obožavaju miris i šuškanje novčanica, ali se ne treba ustručavati s njima pregovarati. Oni su teški pregovarači, bitan im je uspjeh i da čuju koliko nešto košta. Kod ovih tipova trik koji uvijek dobro završi u pregovorima je rečenica 'cilj mi je postići toliku plaću, na sve ove moje uspjehe i rezultate - što još trebam napraviti da postignem cilj?' - objašnjava dalje.

- Ukoliko šef zaista tvrdo pregovara, onda zaustavite pregovore i recite da razgovor ne ide u smjeru koji ste očekivali i da želite čuti razlog zašto se ne može realizirati vaša povišica - savjetuje.

Pogledajte razgovor:

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!